LED straatverlichting

Activity Forums (Citizen) Science Lichtvervuiling LED straatverlichting

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #8342
    Groenewold
    Participant

    Uh oh, loop ik richting bus, zie ik de gemeente alle straatlantaarns vervangen voor… Leds! Aaaaah Nu is mijn tuin achter, maar er staan ook wat lampen welke net niet vanuit de tuin op een bruggetje verderop staan, nooit echt last van gehad maar moet ik nu bang worden? Schijnt led echt enorm intenser omhoog ook?

    #8344
    Theunissen
    Participant

    Volgens mij mag je bang worden.

    #8345
    Bus
    Participant

    Als het goed is straalt LED-verlichting alleen naar beneden. Er zal natuurlijk altijd wel wat licht omhoog gekaatst worden. Ze hebben dit laatst ook bij ons in de buurt gedaan. Alle Natrium lampen vervangen voor LED. Nou moet ik zeggen dat het ‘s avonds wel donkerder lijkt. Ik ondervindt er tot op heden nog geen last van, maar dan gebruik ik mijn apparatuur ook niet op zo’n hoog niveau als jullie en stel dus minder hoge eisen.

    #8346
    Groenewold
    Participant

    Het zal inderdaad vooral gaan om subs van 10 minuten e.d. en ik schakel binnenkort ook over van F5 op F4. Zucht, hopen dat ze die dingen inmiddels iets slimmer hebben gemaakt, maar onze gemeente kennende vast niet.

    #8357
    Groenewold
    Participant

    Nou, volgens mij valt het mee, ik heb het gevoel dat ik niet direct een enorme gradient oid zie in een sub. Zal moeten blijken na bewerking natuurlijk, maar er lijkt mee te leven. We hebben hier wat geluk dat we de achteruin hebben, dan een watertje en dan de achtertuin van de overburen dus alles schermt de straten goed af. Ik heb overigens een guiding record te pakken, 0,25 arcseconds variatie op de declinatie-as!

    #8389
    KeesScherer
    Participant

    Je kan je UHC-S filter wel te koop zetten, dat werkt bij een continue spectrum straatverlichting niet effectief meer.

    #8391
    Groenewold
    Participant

    Brr, we zullen zien. Ik denk dat ik dat vanavond meteen is ga bekijken. Ik was bezig met nieuwe H-Alpha data schieten, maar Mabula heeft de registratie van de oude data weten te verhelpen, dus dan maar wat RGB, kijken of ik kleur in de sterren kan krijgen. Maar als dan wel een enorm probleem naar voren komt, dan baal ik wel.

    #8404
    Musquetier
    Participant

    Meestal zijn die moderne armaturen wel veel beter naar onder gericht, en minder naar de zijkanten (of nog erger naar boven). Ik denk dat het wel mee zal vallen…

    #8417
    Groenewold
    Participant

    Toch maar de boel opgeruimd, soms ben je zelfs te moe om de boel simpelweg aan te zetten. :) En de sluier helpt ook niet echt. Ik hoop echter dat het ook meevalt Rob, leek er in ieder geval op dat op smallband het geen echt punt was en dat zou ik dan toch ook ietwat verwacht hebben met 10min subs. M’n nieuwe scope komt overmorgen mogelijk binnen, dus op F4 nog maar eens goed bekijken, dat wordt nog trickier.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top