Lichtvervuilingskaart

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Onderstaande kaart toont de lichtvervuiling in o.a. Nederland en Belgie.

Bron: http://www.waarnemen.com/darkskies

Onderstaande kaart toont de lichtvervuilings data gecombineerd met data uit de DarkSkyMeter app.

Bron: http://www.darkskymeter.com/darkskies

KeesScherer
    Participant

Deze kaart vind ik toch gedetailleerder en de punten waar ik SQM heb gemeten komen veel beter overeen. (Maar dat zijn er weinig)

En met SQM waarden overlay ingevoerd door gebruikers.

Bron:Β http://www.lightpollutionmap.info

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Dan is de vraag natuurlijk wel hoe goed die mensen de SQM waarde weten te meten, wat apparatuur betreft. Ik denk dat ik ook eens zoiets ga proberen, dan hebben we al meer meetpunten die we kunnen vergelijken. Wel nuttig dat je uberhaupt dat soort data erover heen kan leggen. Was die waarnemen.com niet door Norbert gefabriceerd?

ps. hoe voeg je zelf SQM data hieraan toe?

KeesScherer
    Participant

ps. hoe voeg je zelf SQM data hieraan toe?

Wanneer je de SQM user data laag aktief hebt dan zie je een potloodsymbool naast de “SQM data range” balk. Daarmee kan je data toevoegen.

Grootaerd
    Participant

Waarnemen.com is inderdaad van Norbert.

Ik doe straks in het topic over dat schoolproject lichthinder een update. Die SQM waarden zijn mooi om voor te leggen als project, zoveel is zeker. En om zaken te gaan bewijzen die amateur-astronomen aanbelangen. Maar dat je bijna nergens meer de welkweg kan zien bv is onzin natuurlijk.

Groenewold
    Participant

Ah check, dank! Nu zie ik SQM meters bij Astromarket, maar die zijn wel even een pak duurder dan de iPhone app van Norbert. πŸ™‚ En die heeft redelijk goed over zijn app nagedacht, in de zin dat het iOS only is (jammer voor mij even) omdat daar de camera’s veel meer een standaard karakter hebben. En dus krijg je iets betrouwbaardere metingen.

Wat gebruik jij Kees?

KeesScherer
    Participant

Wat gebruik jij Kees?

De Unihedron Sky Quality Meter, daar heb je je hele leven wat aan, voor documentatie van de eigen fotoseries en het in kaart brengen van de hemelhelderheid op de lange termijn.

Groenewold
    Participant

Ja die had ik voor het oog. Kan mij alleen niet voorstellen dat dat niet voor een habbekrats zelf te maken is.. ik ben toch wat vaker naar geknutsel gaan kijken, omdat die dingen juist verbazingwekkend simpel in elkaar steken. Ik ga een nieuwe toepassing voor een Raspberry PI onderzoeken. πŸ™‚

Ah, al iets gevonden:Β Home built SQM meterΒ ik zoek nog even goed verder, is vast meer te vinden. En misschien voor jou, Kees, nog enigzins interessant.. er is ook een INDI driver voor jouw meter als ik mij niet vergis:Β Indi

Theunissen
    Keymaster

Zeg, moet ik nu echt naar FB voor het einde van deze discussie πŸ™‚ . Volgens mij is de conclusie, gewoon de SQM meter kopen scheelt je weer het printen van een case bij Shapeways?

Frank_Teunissen
    Participant

Zou geen SQM kopen. Waarom zou je? Je kunt toch zo wel zien of er sprake is van lichtvervuiling in de nabijheid van je waarneemplek? πŸ˜‰

Theunissen
    Keymaster

Dat is ook weer waar πŸ™‚ . Echter voor het “meten” is “weten” is een SQM meter wel weer handig πŸ™‚ .

Groenewold
    Participant

Haha, tsja sorry, maar ik vond dit toch weer zo niche dat ik het publiek even wilde polsen. πŸ˜‰ De SQM meter vind ik persoonlijk nu echt zoiets, beetje overpriced. Ik ben vaak wel van het gewoon kopen, maar alleen als het gaat om zaken die ik echt niet zelf kan bouwen. Ik kwam vorig jaar steeds meer tot de realisatie dat heel veel onderdelen, voor veeeeel minder, makkelijk zelf te fabriceren zijn. En toen ik INDI ontdekte was dat al helemaal duidelijk.

De reden waarom ik een SQM meter wil bouwen is… om het te bouwen… en omdat ik het wellicht als sensor wil gaan toevoegen aan een zelf gebouwd weer-station op basis van de Pi. Het is dus ook een oefening in zelf knutselen en waarom dan niet alle relevante statistieken erbij hebben, leuk om in de gaten te houden en standaard bij foto’s te bewaren. En mocht ik ooit verhuizen of mijn tuin verlaten voor een andere plek, dan is dat leuk te vergelijken. Echt heel veel nut zat het ook weer niet hebben, denk niet dat ik data op basis van SQM ga catalogiseren, de grootste verschillen zullen zomer en winter zijn qua opnames en minder transparantie, en dat laatste kan je een beetje zien door ster-counts en FWHM grafiekjes in PI te bekijken.

Frank_Teunissen
    Participant

En dat is ook weer helemaal waar , Marc πŸ™‚

Schmidt
    Participant

Op darkskymeter.com heb ik de lichtvervuilingskaarten gecombineerd met de metingen uit mijn app.

http://www.darkskymeter.com/map/

Groenewold
    Participant

Zo, mooie data analyse! Prachtige manier ook om in te schatten hoe de app zich qua meetwaarden met een controle staande houdt. En dat ziet er ook niet verkeerd uit zeg.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)

You need to log in or to reply to this topic.