M 101 “Windmolen stelsel”

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

De nacht van afgelopen zaterdag op zondag (11-12/4) en de nacht van dinsdag op woensdag (14-15/4) heb ik opnames gemaakt van M 101 het Windmolen stelsel. Een sterrenstelsel ca  22 miljoenlichtjaar van ons weg staat en een diameter heeft van 170.000 lichtjaar en ca 1 biljoen sterren bevat, dus duidelijk veel  groter dan onze Melkweg. Het stelsel  is een beetje asymmetrisch door de getijdenkrachten van nabije gelegen dwergstelsels. Rechts onder is het dwergstelsel NGC 5474 te zien. De getijdenkrachten  van M101 hebben het vervormd, de kern zit duidelijk asymmetrisch. Links onder is nog het dwergstelsel NGC 5477 te zien.

In de negentiende eeuw maakte Lord Rosse met zijn 72 inch (1800 mm) spiegeltelescoop  van uit Birr Castle in Ierland schetsen van het stelsel en nam de spiraalstructuur waar. Deze telescoop was tot in het begin van de twintigste eeuw de grootste spiegeltelescoop in de wereld.

De eerste nacht was de seeing duidelijk beter dan de tweede nacht, vandaar dat ik toen ben overgegaan op opnamen van 3 minuten. De SQM liep gedurende de nacht op van ca 18,8 naar ca 19,2 (Bortle 8), daarom heb ik zoals gebruikelijk mijn LPF filter toegepast

Totaal Lights 31×5 en 53×3 min, ofwel totaal ca 5 uur. Tevens Flats, Darks en Bias toegepast.

Gestapeld en bewerkt in  APP en DPP.

Setup:

-TOA refractor 130 mm F7,7

-CGEM montering

-60 mm ZWO volgkijker met MGEN Autoguider

– Canon 600D (mod)

• This topic was modified 3 months, 3 weeks ago by  van Overzee.
    • 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Birr Castle ben ik in 2011 nog geweest, erg indrukwekkend wel, een aanrader! Bijgaand een paar van mijn foto’s.

Nicolàs

• 2 people like this.

van Overzee
    Participant

Staat ook op mijn bucketlist. Een jaren geleden heeft er een groot stuk in de Zenit gestaan over de restauratie. Zal dit eens opzoeken

Sir Patrick Moore heeft een grote rol gespeeld in de restauratie werkzaamheden, helaas overleden een schitterende man met zijn monocle.

Het is haast niet te geloven dat iemand prive zo’n telescoop kon bouwen, die tot in het begin van de twintigste eeuw de grootste van de wereld was.

• This reply was modified 3 months, 3 weeks ago by  van Overzee.
    • 1 person likes this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.