M 104 Sombreronevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M 104 Sombreronevel

Tagged: 

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #19396
    van Overzee
    Participant

    De Sombreronevel M104 bevindt zich als deze door het zuiden gaat maar ca 25 graden boven de horizon.

    Toch leek het mij een uitdaging om dit object te proberen vast te leggen, mede door dat hij op een mexicaanse hoed lijkt.

    Het uitzicht in mijn achter tuin wordt in de zuidelijke richting gehinderd door bomen en bosjes in de tuin van de buren.

    De eerste avond maandag (14/5)had ik opstelplaats gekozen, waar ik na de doorgang van Spica door het zuiden een alignment kon uitvoeren op deze ster en Denebola.

    Het zicht was niet erg geweldig en in het Zenit mat ik een SQM-waarde van 19,2.

    Helaas kon maar 9 foto’s van 1 minuut maken, toen verdween het object achter een boom.

    De volgende avond dinsdag (15/5) was het weer helder. De SQM was 19,1 in het Zenit

    Had besloten de opstelling meer naar het einde van de tuin te verplaatsen.

    Nu had ik tijd om de MGEN ook aan te sluiten. De nevel bevond zich net boven de bosjes. Helaas verdween de volgster en heb ik het zaakje maar op handguiden gezet. Op deze manier kon ik 6 foto’s van 2 minuten maken. Toen kwam ik de boom weer tegen.

    Toen ben ik er maar mee gestopt, nadat ik Flats en Darks had gemaakt.

    Na bewerken in Astro Pixel Processor viel het resultaat me toch niet tegen.

    De Sombreronevel  M104 bevindt zich 30-50 miljoen lichtjaar van ons vandaan en heeft een vermoedelijke doorsnede van 50.000 – 140.000 lichtjaar.

    Het stelsel beweegt zich met een grote snelheid van 1000 km/sec van ons vandaan.

    Setup:

    –              TOA 130 mm F7,7

    –              CGEM mount

    –              ZWO volgkijker60 mm F4,6

    –              Lacerta MGEN V2 autoguider

    –              LPF clip filter

    –              Canon 600D (mod)

    #19398
    KeesScherer
    Participant

    Dit geeft veel meer voldoening dan “weer eens een foto van de Orion Nevel” lijkt mij!

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top