M 51 Draaikolknevel

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M 51 Draaikolknevel

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #23312
    van Overzee
    Participant

    Een gecropte opname van M51 (Draaikolknevel)  met daar achter NGC  5195 gefotografeerd in de nacht van 19 op 20 april 2020, de maximale SQM-waarde bedroeg ca 19,6.

    Tevens heb ik nog wat data toegevoegd uit 2018. De ruim 2 uur opnames van 20 op 21 april heb ik helaas weg moeten gooien. De seeing was die avond bij nader inzien een stuk minder, de foto’s  zaten vol met reflecties.

    De beide stelsels bevinden zich in het sterrenbeeld de Jachthonden op ca 31 miljoen lichtjaar van ons vandaan. Rechtsboven is nog te zien het sterrenstelsel  IC 4263 op 129 miljoen lichtjaar afstand en onder  M51 zijn nog 2 flauwe vlekjes te zien , links het sterrenstelsel  IC 4277 op ca 95 miljoen lichtjaar en rechts het sterrenstelsel IC 4278 op ca 230 miljoen lichtjaar.

    Onder M51 staan drie sterren bij elkaar, daaronder is een zwak vlekje te zien, Dit is IC 4282, dit stelsel bevindt zich ca 635 miljoen lichtjaar van ons vandaan. Dit is het verste stelsel, dat ik ooit uit mijn lichtvervuilde Bortle 8 achtertuin in Haarlem heb waargenomen.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top