M101 en NGC5474, HaRGB met Canon 6Da en QHY16200

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M101 en NGC5474, HaRGB met Canon 6Da en QHY16200

Tagged: ,

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #15109
    KeesScherer
    Participant

    Canon 6da RGB op 8,21 en 22 jan 2017 en 6nm Ha met QHY16200 op 6 en 7 mei 2017 (Bij Maanlicht). RGB: 99x240sec iso1600 en Ha: 22×900 sec (-20C). Telescoop: Esprit 100mm APO triplet f5.5 en flattener. Voor RGB 2.5″ per pixel en Ha 2.25″ per pixel.

    Flickr link Astrobin link

    #15120
    Schreurs
    Participant

    Fraai Kees.

    Mvg Paul

    #15121
    Groenewold
    Participant

    Prachtig! Man man, geweldig veel detail in NGC5457 ook. En de kleuren heb je ook voor elkaar zie ik al, niet te hard, mooi in balans. Smullen geblazen.

    #15122
    Musquetier
    Participant

    Mooie foto Kees. Wel enkele opbouwende observaties: sterren hebben kleuren randjes en sommige zijn wat paarsig. Heb je een sterrenmasker icm je achtergrondmasker gebruikt toen je de Ha aan het stretchen was? Verder zijn sommige fellere sterren in het midden wat wit aan het worden…

    #15127
    KeesScherer
    Participant

    Mooie foto Kees. Wel enkele opbouwende observaties: sterren hebben kleuren randjes en sommige zijn wat paarsig. Heb je een sterrenmasker icm je achtergrondmasker gebruikt toen je de Ha aan het stretchen was? Verder zijn sommige fellere sterren in het midden wat wit aan het worden…

    Goed dat je de lat hoog legt Rob, om met het laatste punt te beginnen; Ook de fellere sterren bij de “meesterbewerkers” zoals Roberto Colombari zijn wit in het centrum dus dat is nog niet echt een punt van zorg voor mij. “H-alpha aan het stretchen was?” De RGB en Ha zijn samengevoegd in de lineaire fase dus apart Ha stretchen was in dit geval geen optie. Kan je uitleggen hoe je een sterrenmasker en een achtergrondmasker gelijktijdig toepast? De wat paarsige kleur is denk ik het gevolg van het toevoegen van Ha, geen idee hoe dat te voorkomen.

    #15131
    Musquetier
    Participant

    Ik ga ook steeds kritischer kijken naar foto’s, alhoewel dat niet betekend dat er geen zaken meer bij mij mis gaan, in tegendeel zelfs!

    Als je de I laag van je foto afsplitst van het onderwerp en deze vervolgens strecht, kan je hierna de sterren eenvoudig wegpoetsen (zwart maken dus bv met photoshop of CloneStamp) zodat deze foto zowel de achtergrond als de sterren maskeert als je deze vervolgens als masker gebruikt voor je foto…

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top