M101 Pinweel Galaxy

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Afgelopen donderdagavond/nacht (15-16/2) ben ik weer aan het experimnteren geweest met de MGEN guider. Eerst op de Orionnevel en daarna op de Krabnevel.

Toch was ik niet helemaal tevreden. Ben toen wat aan het experimenteren geweest met de instellingen en heb de Bin veranderd in 2×2. Wat een verschil!

Toen ik opnames van 5 minuten maakte van de Pinwheel  galaxy (M101) werden de sterren haar scherp.

Het was ondertussen na middernacht en de Grote Beer stond niet ver weg van het Zenith.

De histogram stond nog ver weg van 1/3, zodoende ga ik vanavond, het lijkt helder te worden,  een nog langere belichtingstijd proberen en ga kijken of 10 minuten haalbaar is.

Dit is een Crop van de oorspronkelijke opname.

• 17 x 5 min ISO 800 Lights
    • 5 x 5 min ISO 800 Dark
    • TOA 130 mm F7,7
    • CGEM mount
    • ZWO volgkijker60 mm F4,6
    • Lacerta MGEN V2 autoguider
    • LPF clip filter
    • Canon 600D (mod
    • Bewerkt met APP en DPP

In 1781 ontdekt door Pierre Michen en in 1851 waargenomen door Lord Rosse met zin 72 inch F 10 reflector  “Levithian of Parsons town”.  Hij was de eerste die een spiraalstructuur waarnam.

Het stelsel bevindt zich ca 12 miljoen lichtjaar van ons vandaan en heeft een diameter van ca 170.000 lichtjaar en bevat ca 180 miljoen sterren.

• This topic was modified 8 months ago by  van Overzee.
    • 4 people like this.

KeesScherer
    Participant

Paar correcties met ref. aan Wikipedia, Ontdekker was Pierre Méchain, afstand is 21 miljoen LJ en aantal sterren is 1 miljard (10^12).

• 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Afgelopen zaterdagavond/nacht (17-18/2) heb ik nog wat data bijgeschoten.

Totaal heb ik nu ruim 2,5 uur verzameld.

Het ging deze keer niet zo makkelijk met de MGEN.

De uitlijning was niet zo geweldig, de volgster liep steeds weg en ik ben op een zeker moment maar op het handmatig guiden overgegaan.

Ik begin toch af te vragen of die TOA wat te zwaar is voor de CGEM, of de alignment was gewoon niet goed genoeg. Het vreemde was alleen, dat het donderdag perfect lukte.

Als iemand nog ideeen heeft dan houd ik me van harte aanbevolen.

De teleskoop heb ik maar weer opgeborgen en ga  maar weer met de telelens aan de gang, dat is allemaal wat handzamer.

• 17 x 5 min ISO 800 Lights
    • 5 x 5 min ISO 800 Darks
    • 9×8 min ISO 800 Lights
    • 4x8min Darks
    • TOA 130 mm F7,7
    • CGEM mount
    • ZWO volgkijker60 mm F4,6
    • Lacerta MGEN V2 autoguider
    • LPF clip filter
    • Canon 600D (mod)
    • Bewerkt met APP en DP
    • This reply was modified 8 months ago by  van Overzee.
    • 3 people like this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.