M106, NGC 4217 en omgeving

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

MauriceToet
    Participant

Afgelopen week verbleef ik op mijn inmiddels vaste “astro-adres” in Zuid-Frankrijk. Begonnen aan een project in Orion dat ik niet heb kunnen afronden (hopelijk lukt dat komend najaar), maar ook tijd besteed aan M106 en omgeving. Gezien de brandpuntsafstand van 500 mm, ligt het niet voor de hand mijn Takahashi Epsilon-180ED te gebruiken voor het fotograferen van melkwegstelsels. Halverwege de nacht wisselen van telescoop zie ik echter niet zitten (los van de kostbare waarneemtijd die daarmee verloren gaat), dus daarom gekozen voor een groot – dat wil zeggen de schijnbare diameter – melkwegstelsel: M106 (klik voor de 100% resolutie opname op mijn website).

Het werkelijke beeldveld is feitelijk nog groter. Ik heb echter gekozen voor een uitsnede, zodat de compositie beter tot zijn recht komt. Rechts van M106 zien we (bijna perfect edge-on) NGC 4217. De nagenoeg even heldere gele en blauwe ster rechts daarvan geven het beeld mijns inziens extra diepte.

Totaal 6 uur en 55 belicht met een Baader gemodificeerde Canon EOS 5D Mark II op ISO 1600. Gevolgd op een Astro-Physics Mach1 GTO montering en Lacerta MGEN standalone autoguider (dithering actief) i.c.m. een Vixen 70S volgtelescoop. 25 en 26 februari 2017, Étoile-Saint-Cyrice, Frankrijk.

• 7 people like this.

Schreurs
    Participant

Fraaie foto.

Mvg Paul

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Schitterend, vooral de scherpte van de kleine stelsels.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Volgens mij moet ik ook maar eens aan zo’n adresje beginnen. Prachtig! De kleuren in M106 zijn mooi, niet te overdreven en toch heel duidelijk, scherpte is top… love it.

• 1 person likes this.

Hautecler
    Participant

Klasse!

• 1 person likes this.

MauriceToet
    Participant

Bedankt voor jullie lovende woorden!

• 1 person likes this.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.