M106

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M106

Tagged: 

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #11854
    KeesScherer
    Participant

    Gemaakt op 6,7,8,23 en 24 januari 138x 240 seconden iso1600 unguided (Esprit 100 f5.5 /Canon 6Da/ GM2000 HPS II). Volledig bewerkt in Pixinsight. Maar nog niet af want ik heb nog een stack van 120x 30 seconden iso800 liggen die niet lekker met HDR combination te verwerken is. (Misschien met APP hoor ik al fluisteren?) Voor de liefhebbers post ik zo ook nog de annotated versie, want het is druk met stelsels op de volledige opname…

    #11856
    KeesScherer
    Participant

    En dit is de ruwe geannoteerde stack. Wel via het forum bekijken anders zijn de markeringen niet leesbaar…..

    #11857
    Theunissen
    Participant

    De keuze om PGC objecten te annoteren in dit stukje hemel is de juiste, onvoorstelbaar toch, als je er over nadenkt. Het ene sterrenstelsel na het andere. M106 vraagt eigenlijk om een grotere lens of spiegel? Het is mooi om te zien hoe atypisch de spiraalarmen gevormd zijn.

    #11859
    KeesScherer
    Participant

    De keuze om PGC objecten te annoteren in dit stukje hemel is de juiste, onvoorstelbaar toch, als je er over nadenkt. Het ene sterrenstelsel na het andere. M106 vraagt eigenlijk om een grotere lens of spiegel? Het is mooi om te zien hoe atypisch de spiraalarmen gevormd zijn.

    Het is meer een object voor >1500mm brandpunt. Adviesbrandpuntsafstand voor 24×36 sensor is 4000 mm.Daarom deze alternatieve uitsnede. M106 heeft een oppervlaktehelderheid van 22.7 mag/boogseconde^2 en dat is behoorlijk lichtzwak. Vooral de buitendelen, maar dat is best goed gelukt.

    #11860
    Theunissen
    Participant

    Maar nog niet af want ik heb nog een stack van 120x 30 seconden iso800 liggen die niet lekker met HDR combination te verwerken is.

    Toch een fascinerende crop, het aantal stelsels is werkelijk prachtig vastgelegd. Ik zag overigens tijdens het pixelpeepen iets zwarte kernen van de meest heldere sterren (we hebben het over 4 pixels ofzo), of veroorzaakt door de HDRMultiscaletransform of door de jpeg compressie (de laatste wil ook wel eens voorkomen heb ik gemerkt). Ik heb hetzelfde effect in mijn M42 sterren (ietsje minder).

    #11862
    KeesScherer
    Participant

    Dank je Marc, ik wilde een uitsnede gebruiken die je niet veel ziet, meestal wordt M106 “liggend” weergegeven, de balans met NGC4217 maakt deze uitsnede speciaal. De sterkernen? Het gevolg van de gemaskerde HDRMultiscaleTransform, hier vergroot en grafisch weergegeven. De centrale delen van M106 zijn veel helderder dan de rest en zonder gebruik van de 120×30 seconden iso 800 stack ga je wat bijverschijnselen zien. (Ik had ze even moeten clonestampen op pixelschaal, maar het was me niet opgevallen)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top