M13 in juni

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Hoewel mijn schemering-tool aangeeft dat het niet meer donker genoeg wordt voor deep-sky, zelfs als we uitgaan van een zonshoogte van 15.5 graden onder de horizon, zoals door @han-k aangetoond, kon ik de verleiding niet weerstaan M13 de afgelopen dagen te fotograferen. De eerste sessie was op 2 juni, de tweede op de 4e. Dankzij APP was er toch nog een hoop uit te halen.

Geniet ervan!

Nicolàs

• 6 people like this.

Bakx
    Participant

Goed bezig!

InFINNity Deck
    Participant

Dank!

Details vergeten:
    R : 10 x 60s, 20 x 120s
    G : 10 x 60s, 10 x 120s
    B : 10 x 60s, 10 x 120s
    Ha : 10 x 60s

De 60s opnames waren van de eerste sessie, de rest van de tweede.

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

Wanneer je de linkerkant van het histogram ook mee laat doen in de opname dan blijkt M13 nog een stuk groter te zijn. Dit is het resultaat wanneer ik jouw M13 8bits jpg nog een beetje door Pixinsight haal en dan zie je ineens detail in de achtergrond naar voren komen. Dat moet met de orginele 16/32 bit versie nog een stuk beter gaan. (Links orgineel, rechts bewerkt)

• 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

dank! Ja, ik heb wellicht wat teveel contrast gebruikt, zal er vanavond nog wat werk in stoppen, beetje aan de curven trekken. Aanvankelijk had ik ook meer detail, maar ik vond de hele plaat dan te veel ruis hebben. Er is duidelijk nog een hoop te leren!

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

zojuist weer flink lopen spelen met PSP om wat meer uit mijn opname van M13 te halen. Aangezien ik zeer benieuwd ben wat jij (anderen zijn uiteraard ook welkom) van de data zou maken heb ik op mijn server de originele fits neergezet.

Nicolàs

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Ik heb dit ervan gemaakt. (Pixinsight, backgroundcalib., color calib, arcsinh stretch, curves met masker) Er is een probleem met de achtergrond, dat is te zien in de volgende post.

KeesScherer
    Participant

De achtergrond laat R,G,B hot pixels zien, althans daar lijkt het op omdat deze pixels puur van kleur zijn. Zie de vergelijking met de achtergrond rechts waar een normale kleur ruis is te zien.(een RGB achtergrond van mijn eigen data) Heb je dithering toegepast en een hot pixel map?

• This reply was modified 6 months, 1 week ago by  KeesScherer.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

bedankt voor de tijd die je gestoken hebt in het verwerken van mijn data. Er zijn wel verschillen tussen jouw processing en de mijne, maar niet significant, dat valt me mee. Die linker crop die jij postte, is dat het resultaat van PixInsight op basis van mijn fits, of is het mijn JPEG?

Die achtergrondruis is wel een dingetje zogezegd. Ik heb daar altijd last van, ongeacht of ik wel of geen dithering gebruik. Ik gebruik dus de laatste tijd dithering en doe dat momenteel elke 5 frames. De reden dat ik niet elk frame dither is een kwestie van tijdsbesparing: de GM3000 heeft circa 15 seconden nodig om de circa 50kg payload tot rust te krijgen, dit levert dus momenteel dus circa 10% tijdswinst op. M13 is het resultaat van 20 frames (30 voor Rood) en is dus ten minste vier keer verschoven (ten minste, omdat ik al een aantal frames geschoten had en de dithering niet bij het eerste frame, dat ik gebruikt heb, is begonnen, dus waarschijnlijk zijn het 5 dithers). Uiteraard gebruik ik ook een BPM.

Bijgaand dezelfde uitsnede van mijn originele FITS zoals die uit APP gekomen is en mijn bewerking met PSP. In de FITS zie de achtergrond er redelijk egaal uit, maar ontbreekt het aan kleur, in de JPEG zien we die ‘hete’ pixles. Ik ben nog vreselijk aan het stoeien met het vinden van de juiste volgorde in PSP voor de verwerking. Een van de slagen die ik doe is het verhogen van de verzadiging en ik vermoed dat daar die ‘hete’ pixels vandaan komen (wellicht wat minder verzadiging toepassen). Ze zitten kennelijk net boven een grens die wordt meegenomen in het proces. Wat ik dus moet proberen, is die grens te verleggen. Of PSP dat toestaat, weet ik niet, moet ik nog wat uurtjes in steken.

Nicolàs

KeesScherer
    Participant

De linker crop is inderdaad mijn PI bewerking van jouw Fits, de rechter is mijn zelfde soort bewerking (Toevallig ook een M13) op mijn eigen data. Die helder groene, rode en blauwe pixels horen niet in een achtergrond te zitten, je kan de verzadiging daarvan omlaag brengen, maar dat is dan het verbergen van een wezenlijk probleem.

InFINNity Deck
    Participant

ok, dank. Ik ga zoeken of ik ergens iets verkeerd gedaan heb met de BPM, flats, darks of bias. Ik zie dat opnames van voor april wel een veel vlakkere achtergrond hebben, dus ik vermoed dat het hier ergens in zit…

Nicolàs

han.k
    Participant

Nicolàs,

Kan je de hele serie opnames inclusief een dark, flat en bias master ter beschikking stellen? Dan zal ik eens kijken wat mijn programma er van maakt.

Veel sterren zijn voornamelijk in het centrum gekleurd. Dat zie je alleen goed bij aanvullend stretchen.

Een belichtingstijd van 120 seconden lijkt me te lang voor M13. Veel sterren zijn dan al verzadigd en de sterrenkleuren worden dan problematisch. Voor dit soort objecten belicht ik met F5.8 maximaal 50 seconden.

Han

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Han,

bedankt voor je aanbod, wordt zeer gewaardeerd!

Komend weekend zal ik het setje klaar maken. Ik heb in ieder geval gezien dat ik twee gain-instellingen door elkaar heen gebruikt heb: de unity gain (139) en een gain van 138. Ik heb echter geen idee of de flats, etc met deze gains gemaakt zijn, dus daar kan een foutenbron zitten.

Wat mij ook opviel, was dat de ASCOM driver voor de ASI1600MM op 8bit stond, terwijl ik zeker weet dat ik die ooit op 16 gezet heb (net als dat ik ooit de gain op unity gezet heb). Nu geeft APP aan dat alle frames 16bit zijn (behalve de BPM, daarvan zegt APP dit die 8bit is), dus of SGP zet de camera automatisch op 16bit of SGP slaat het op als 16bit, terwijl het 8bit data is….

Ik ga komend weekend dus eerst even uitzoeken wat er mis gegaan is met de camera-instellingen en waar nodig nog wat correctie frames schieten, zodat ik je die ook kan leveren.

Nicolàs

han.k
    Participant

Met de belichtingtijd was ik te snel van oordeel. Zonder filter 50 seconden maar met R, G of B filter vang je minder dan 33% van de fotonen dus tot 150 seconden even vlug gerekend.

Als het 8 bit is dan zie dat vaak aan de zachte overgangen. Gaan die niet vloeiend maar in stappen dan is het 8 bit.

Een gain van 138 of 139 lijkt  me niet van belang.

Han

InFINNity Deck
    Participant

Na anderhalve dag puzzelen weet ik waar het aan schortte. Voor mijn flats had ik ook darkflats genomen en die in APP mee laten processen. Wat ik echter niet gemerkt had, is dat al die darkflats tot één MDF waren samengesteld (in plaats van één MDF per MF). Daarnaast had ik, zoals eerder gemeld een puinhoop gemaakt van de gain-instellingen. Vooral die MDF zullen het probleem zijn geweest, aangezien nu flats van circa 1 seconde belichtingstijd gecorrigeerd werden met darks van gemiddeld 10 seconden. Vandaag dus eerst nieuwe flats en darkflats geschoten voor zowel de gain-instelling 138 en voor 139 en daarmee nieuwe MF gemaakt voor de opnames. Die vervolgens weer gebruikt voor het verwerken van de lights met onderstaand resultaat. De spikkels in de achtergrond zijn vrijwel verdwenen met behoud van de bolhoop.

@keesscherer: dank voor je opmerking “Die helder groene, rode en blauwe pixels horen niet in een achtergrond te zitten, je kan de verzadiging daarvan omlaag brengen, maar dat is dan het verbergen van een wezenlijk probleem.”

@Han-k: Ook jij bedankt voor je input, mocht je de set nog willen hebben, dan hoor ik dat wel, met daarbij de waarschuwing dat het wel een beetje een zooitje geworden is…

Nicolàs

PS: voor de volledige plaat, zie http://www.dehilster.info/astronomy/deep-sky-objects/M13-colour.jpg

• This reply was modified 6 months ago by  InFINNity Deck. Reason: Link naar volledige plaat toegevoegd
    • 5 people like this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

You need to log in or to reply to this topic.