M15 augustus 2019

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Gisteravond was het redelijk helder en onbewolkt, dus maar weer eens de Esprit van camera (ZWO ASI1600MM Cool) en filterwiel (ZWO EFW) voorzien. Eerst even een rondje met MountWizzard3 om de montering te controleren (RMS = 5.8″ uit 57 opnames) en vervolgens aan de slag. De pret was helaas van korte duur, want rond 2 uur ‘s nachts kwam de bewolking alweer opzetten. Niettemin wist ik nog 10 subs van ieder 2 minuten voor zowel R, G als B te schieten. Vanochtend even wat nieuwe flats, darkflats en biassen genomen en het hele spulletje door APP heen getrokken. Daarna nog wat prutsen in PSP en voilà, daar is M15, de bolvormige sterrenhoop in Pegasus. De opname is een full frame, geschaald op 70% om hem op het forum te kunnen plaatsen.

De helderste sterren buiten de bolhoop zijn HIP106157 (wit), HIP106075 (oranje, linksboven) en HIP106243 (blauw).

Uiteraard is 60 minuten data wat weinig, maar het begin is er. Zodra het weer het toelaat, zal ik er nog wat bij schieten (maar dat kan even duren als ik zo naar de verwachtingen kijk).

Nicolàs

• This topic was modified 4 months ago by  InFINNity Deck. Reason: Info over helderste sterren toegevoegd
    • 6 people like this.
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.