M15 en moleculaire wolken in Cepheus

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M15 en moleculaire wolken in Cepheus

Tagged: ,

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #19894
    MauriceToet
    Participant

    Hier mijn gezicht ook maar weer eens laten zien ;-)

    De eerste twee weken van augustus vierde ik met mijn gezin vakantie in donker Zuid-Frankrijk op de grens van de departementen Drôme en Hautes-Alpes. Gedurende 10 al dan niet gedeeltelijk heldere nachten ruim 38 uur aan data kunnen vergaren. De tijd heb ik verdeeld over twee onderwerpen, waarvan ik de resultaten bij deze met jullie wil delen.

    De opnamen zijn gemaakt met een Nikon D810a achter een Epsilon-180ED op A-P Mach1 montering. Subs van 5 minuten op ISO 400. Geen darks, wel dithering met de Lacerta MGEN autoguider. Voor elke opnamesessie van 30 flats een marterflat gecrëeerd. Offset gecorrigeerd met een marterbias van 200 biasframes.

    De onderwerpen zijn M15 omringd door stof (Integrated Flux Nebula) en moleculaire wolken tussen Cepheus en de poolster (op een declinatie van +81 graden) die voor ik kan nagaan nog maar zelden gefotografeerd zijn. De Aladin server (voor een plate solve) ligt momenteel plat, dus ik kan nog geen ‘annotated’ versie maken. In elk geval zijn zichtbaar MBM 163, 164 en 165 alsmede LBN 569.

    M15 is 11 uur en 40 minuten belicht. De moleculaire wolken in Cepheus 26,5 uur.

    Bijgevoegd het volledige beeldveld van de opname van M15 en een uitsnede die de bolhoop meer in close-up toont. De kern van de bolhoop heb ik ‘ingevuld’ met een aparte stack bestaand uit 5 opnamen van 1 minuut.

    Van de moleculaire wolken heb ik ook een monochrome hoogcontrastopname (met minder sterren) toegevoegd, waarop de structuren in de nevels mooi zichtbaar zijn.

    #19896
    KeesScherer
    Participant

    Heel mooi Maurice! Is het niet gebruiken van Darks geen extra handicap bij het zichtbaar maken van zwakke strukturen? En hoe werk je met de Aladin server voor het maken van annoteren van MBM?.

    #19898
    MauriceToet
    Participant

    Dankjewel, Kees. Ik heb voor de D810a simpelweg (nog) geen bibliotheek aan darkframes. De donkerstroom van moderne camera’s is echter dermate laag en aangezien ik tussen de opnamen dither, vraag ik mij af of het toepassen van dark een significante verbetering gaat opleveren. In elk geval geldt: liever geen darks dan te weinig of verkeerde darks.

    Ik moet me nog wat verder verdiepen in hoe de Aladin Sky Atlas gebruikt kan worden om te annoteren. De database wordt in elk geval gebruikt voor platesolven in PixInsight, de sky survey overlays in Stellarium etc.

    #19899
    Theunissen
    Participant

    Prachtig werk Maurice.

    #19900
    Groenewold
    Participant

    Ja, zoals ik op Facebook aangaf “mind blown”. Niks op aan te merken (en dat gebeurt maar weinig). :) Dank voor het plaatsen van een goede resolutie ook, heerlijk om doorheen te speuren.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top