M3 eind mei

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Met Hemelvaart hebben we een huisje gehuurd in Oostkapelle, behorend tot het Astroproject Oostkapelle.

Na enig overleg met de directie had ik toch maar een hele auto vol met spullen inclusief de TOA meegenomen naar Oostkapelle, alles paste er precies in.

Tevens waren op de locatie nog een aantal gebouwen aanwezig o.a. van de sterrenwacht Lansbergen en een waarnemingsgebouw voor het waarnemen van meteoren.

De verlichting op het complex was aangepast, het enige minpunt was een licht met een sensor tegen het huisje, het afplakken van de sensor met duc tape gaf de oplossing.

Vrijdagavond leek het helder te worden, hoewel er nog steeds wat bewolking was, heb dit toen toch maar besloten om het zaakje op te stellen.

De bedoeling was eerst om M87 te fotograferen, mede na al die publiciteit over het zwarte gat.

Al snel bleek, dat er wat lage bewolking aanwezig in het zuiden, zodat ik het fotograferen na 4 opnames van 4 minuten moest opgeven. Na het stapelen van de foto’s was na heel veel croppen toch wel een schim te zien  van de jet ca 4000 lichtjaren lang, die uit het zwarte gat komt.

Maar wat was het donker, de SQM waarde was 20,8. Waar ik woon is de SQM waarde maximaal 19,2. Ze noemen het de lichte nachten, maar zo donker is het bij ons niet in de winter.

Mijn light pollution filter had ik gewoon thuis kunnen laten.

Je kon alle sterren van de Kleine Beer zonder meer zien, tevens was de melkweg duidelijk aanwezig.

Schitterend waren ook de lichtende nachtwolken.

Al met al een schitterende ervaring.

Toen heb ik de teleskoop maar op M3 gericht een bolhoop ten westen van Arctures in het sterrenbeeld de jachthonden met een magnitude van 6,2.

M3 bevindt zich op ca 33.900 lichtjaar van ons vandaan en heeft een diameter van ca 223 lichtjaar en bevat ca 500.000 sterren. De leeftijd is op ca 7 miljard jaar geschat.

Vanwege de aanwezigheid van ca 170 RR Lyrea sterren kan de afstand worden geschat.

Tevens is rechts onder het midden het stelsel NGC 5263 te zien . Dit stelsel bevindt zich op ca 200 miljoen  lichtjaar van ons en heeft een magnitude van ca 13,4.

Schuin onder M3 zien we nog de ster HD 119081 met een magnitude van ca 6,2, behorend tot de spectraal klasse K1III, die zich ca 380 lichtjaar van ons vandaan bevindt

Totaal zijn 19 opnames gemaakt van 4 minuten op ISO 800.

Gestapeld en voorbewerkt in APP en nabewerkt mbv  APP en DPP van Canon,

met flats, bias en darks. Bij het bewerken veranderde bij het toepassen van de correctie light polution helemaal niets.

Set up:

–              Takahashi TOA refractor 130 mm F7,7

–              Montering CGEM

–              ZWO volgkijker 60 mm F4,6

–              Lacerta MGEN V2 autoguider

—             Canon 600D (mod)

• This topic was modified 2 months, 2 weeks ago by  van Overzee.
    • 6 people like this.

Groenewold
    Moderator

Mooie lokatie! En heb je nu zelf een Takahashi? Ben helemaal niet jaloers dan. 😉 Mooie opname ook, rustige achtergrond en mooie kleuren.

van Overzee
    Participant

Bedankt! De Toa heb ik al een poosje, ben nu aan het sparen voor een flatner.

Het tussendoor scherpstellen blijft ook steeds een aandachtspunt.

Ga ook dit jaar wat meer donkere lokaties opzoeken, dat is gewoon het halve werk.

• This reply was modified 2 months, 1 week ago by  van Overzee.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.