M31 Andromedanevel net na Volle Maan

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Maandagavond 6/11 was het eindelijk weer eens helder. Het was helaas net na volle maan K=0,95.

Maar ja eindelijk eens de gelegenheid om de MGEN uit te proberen.

Vraag op welke ster te richten om de guiding te controleren.

Toch maar eens op de M31 Andromedanevel gericht, om het niet al te eenvoudig te maken.

Om het geheel uit te testen gebruik ik mijn 200 mm telelens met Canon 600D met LPF filter in combinatie met een ZWO 60 mm/280 mm volgkijker waar de MGEN op is gemonteerd. Het geheel staat op een CGEM montering. De CGEM en de MGEN zijn via een splitter aangesloten op een 12V accu

Zelf heb ik een brug in elkaar gezet van 20×40 aluminium profiel waar op  een houten zwaluwstaart die ik bij de houthandel heb laten zagen heb gemonteerd.

Een guiding ster kon redelijk makkelijk worden gevonden. Alleen had ik de kabel eerst in de AUX poort ingeplugd. Het duurde enige tijd voordat ik hier achter kwam. Normaal kan ik opnames maken van maximaal 2 minuten maken zonder guiding. Door die Maan werd het zo helder dat ik maar foto’s van 3 minuten kon maken.

Deze foto’s heb ik gecombineerd met met oude foto’s uit 2015 welke gemaakt zijn op het statief van de oude Polarex alleen aangedreven op de uuras

Totaal bij elkaar ca 2 uur opnames, 29×30 s, 56x60s en 19x180s ISO 800

Bewerkt in APP en DPP van Canon.

Zucht! Wanneer zo het ooit hier weer eens helder worden.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Alleen had ik de kabel eerst in de AUX poort ingeplugd.

Let even op met de kabels verkeerd inpluggen, Celestron monteringen zijn vaak gevoelig voor verkeerd inprikken.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.