M35, SH2-252 Widefield Werk in uit. en naald in de hooiberg.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M35, SH2-252 Widefield Werk in uit. en naald in de hooiberg.

Tagged: , ,

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #11425
    Theunissen
    Participant

    Vannacht heb ik mij eens geamuseerd met verdere M42 data verzamelen, de M81 regio en de M35 regio, alles met de bekende setup (Canon 7D MK2, Zeiss APO 135mm, AVX montering).

    Wat experimenterende met belichtingstijden in relatie tot het gekozen object en maximale belichting (zonder filter) heb ik weer verspillende batches gemaakt ook van de M35 regio, resp: 50x15s, 50x30s en 25x60s allen op f2,8/ISO1600. De onderstaand afgebeelde stack is de gecalibreerde (bias, darks) 25x60s (alleen autostretch en ABE) stack.

    Bij nadere analyse van het integratie resultaat, het leukste onderdeel van de hobby vind ik persoonlijk, viel me bijgevoegde “object” op (rood omcirkeld) in de IC444 regio. De vraag is nu, wat is de beste strategie, anders dan planetarium software en plate solven om te achterhalen wat dit object is (als het al geen artefact is). Ik zie het “object” eveneens terug in de subs, althans de kern en enige nevelheidheid boven de kern.

    Wellicht een exacte positie bepaling en dit tegen bijv. Simbad aanhouden?

    http://cdsportal.u-strasbg.fr/?target=IC444

    #11433
    Groenewold
    Participant

    Oww ja ik heb gemerkt dat ook super leuk te vinden. Een mooi object fotograferen en perfectioneren, maar als dat klaar is speur ik de achtergrond af. Bij die afdruk aan de muur van M31 kijk ik nu ook vaak naar een nikszeggend streepje, “ja schat, dat is een sterrenstelsel heeeeeul ver weg!”, soms nog leuker dan het object omdat het wat mysterieus blijft. :)

    Was er wat dit object betreft geen database welke dit kon annoteren? Ook niet als je ze allemaal aan zet?

    #11434
    Bus
    Participant

    Lijkt mij een reflectie van de nabijgelegen heldere ster.

    #11436
    KeesScherer
    Participant

    De exacte positiebepaling zou mijn uitgangspunt zijn voor de zoektocht. met als kandidaten een YSO (Young Stellar Object), een reflectieneveltje of…..een komeet?

    #11440
    Theunissen
    Participant

    een reflectieneveltje of…..een komeet?

    De laatste is eerlijk gezegd waar ik het eerst aan dacht, en inderdaad, als laatste roep :-)

    #11441
    Theunissen
    Participant

    “ja schat, dat is een sterrenstelsel heeeeeul ver weg!”, soms nog leuker dan het object omdat het wat mysterieus blijft. ?

    En trekt ze dan net zo’n gezicht als Veronique … al starende naar een paar pixels op het scherm :-) … om vervolgens te zeggen dat ik het scherm moet dimmen ???

    Was er wat dit object betreft geen database welke dit kon annoteren? Ook niet als je ze allemaal aan zet?

    Nee, en ik zie niets meer in het image :-)

    #11444
    Groenewold
    Participant

    Ze vindt het erg leuk dat ik zo enthousiast ergens mee bezig ben, maar het boeit haar niet veel nee. haha

    #11446
    KeesScherer
    Participant

    Ze vindt het erg leuk dat ik zo enthousiast ergens mee bezig ben, maar het boeit haar niet veel nee. haha

    Dus jouw mooie M31 hangt nu in de meterkast?

    #11448
    Groenewold
    Participant

    Haha, nee het krijgt een prominente plek, dat nog net wel. :)

    #11466
    Theunissen
    Participant

    @keesscherer, zou jij wat IC444 subs willen nemen? Het is misschien een leuk idee om uit te vogelen met welk object we te maken hebben ter leering en vermaeck :-)

    Ik ben inmiddels de TheSkyX met de image link/plate solve functie aan het testen. Standaard PI fits worden (waarschijnlijk door extra metadata? niet door TheSkyX geslikt (wit image als overlay), het PI fit in Nebulosity 4 openen en opnieuw opslaan als .fit werkt wel.

    #11468
    KeesScherer
    Participant

    Nou jij boft Marc! Het is al 2 dagen onafgebroken aan het regenen, maar er is even een gaatje dus (leve de Scopedome) ik maak even snel een paar 5 minuten subs! De komende week ook regen….

    #11469
    Theunissen
    Participant

    He super, reken jij ook per tik zoals iTelescope :-) ??? En man wat een genot … !

    #11470
    KeesScherer
    Participant

    Altijd gratis en dus zonder garantie :-) . Is het beeldveld groot genoeg? Want ik heb 3.5×2.5 graad met IC444 in het midden.

    #11471
    Theunissen
    Participant

    Is het beeldveld groot genoeg?

    Het beeldveld is perfect.

    #11473
    Theunissen
    Participant

    Na enig platesolve werk in TheSkyX gecombineerd met Simbad/DSS (zie bijlage) blijkt dat de heldere kern de ster:

    UCAC4-567:25684, magnitude, 13,84 is. De nevel ligt binnen de IC444 begrenzing, wellicht onderdeel van dit nevel?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top