M35, SH2-252 Widefield Werk in uit. en naald in de hooiberg.

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M35, SH2-252 Widefield Werk in uit. en naald in de hooiberg.

Tagged: , ,

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #11474
    Groenewold
    Participant

    Ha! Supertof zo’n snelle check met Portugal. :) Zo wilde ik iTelescope idd ook inzetten.

    #11481
    KeesScherer
    Participant

    Nu weet ik niet meer over welk neveltje je het hebt Marc. Ik heb van de 7x240sec subs een stack gemaakt en daar zie ik Ster 3UCA227-054844 juist als ster in het kleine reflectieneveltje. Wat geef jij aan met het paarse kruis? (En inderdaad, ik heb kennelijk een paar spinragdraadjes in de dauwkap zitten, vandaar de refractiespikes, )

    #11498
    Theunissen
    Participant

    Ik heb het over ster: 3UCA227-054844 (ik heb het paarse kruis verplaatst, heel handig :-) , om niet recht op de ster te staan). Dank voor het meehelpen en de data. Ook heel aardig om een gevoel te krijgen voor beeldveld en jouw setup. De Kwalnevel staat er ook goed op.

    #11636
    Theunissen
    Participant

    Het “final” image van M35 en regio.

    Ik heb m.b.v. PixelMath (een vrije exercitie) 50x15s, 25x60s en 50x30s stacks gecombineerd (ratio resp. 0,2 – 0,5 en 0,3) en dit vergeleken met combinatie door HDRComposition en GradientHDRComposition. Mijn conclusie is dat laatst genoemde tools geen zin hebben als er niet sprake is van stacks met een significant verschil in het dynamisch bereik.

    De twee sessies van de afgelopen twee weken zijn leerzaam geweest, een van de leermomenten, verschillende stacks van kortere belichtingstijden hebben weinig zin :-).

    Tweede constatering, het optimaliseren van een widefield stack (in PixInsight) is op zijn minst even uitdagend als een object in een kleine beeldveld.

    Derde leermoment, voor het eerst heb ik data verzameld over meer dan 1 nacht.

    Volgende sessies zullen in het teken staan van veel langer belichten per sub.

    Ik kan er overigens wel van genieten hoe de Kwalnevel toch voorzichtig de contouren van de “tentakels” laat zien en de Apenkop-nevel duidelijk aantoont dat meer data benodigd is (gezien het kleurverloop) etc.

    #11651
    KeesScherer
    Participant

    Wat zou het resultaat zijn wanneer je alle subs in 1 keer gaat stacken in vergelijking hiermee?

    #11652
    Theunissen
    Participant

    Wat zou het resultaat zijn wanneer je alle subs in 1 keer gaat stacken in vergelijking hiermee?

    Gaan we proberen, ik vermoed dat het niet niet veel uitmaakt voor de nevels.

    #11660
    Theunissen
    Participant

    Wat zou het resultaat zijn wanneer je alle subs in 1 keer gaat stacken in vergelijking hiermee?

    Het resultaat is visueel hetzelfde.

    #11661
    KeesScherer
    Participant

    Wat zou het resultaat zijn wanneer je alle subs in 1 keer gaat stacken in vergelijking hiermee?

    Het resultaat is visueel hetzelfde.

    Dan is dat een simpelere methode dan met pixelmath.

    #11662
    Theunissen
    Participant

    Klopt, alhoewel ik in dit geval van de 15, 30 en 60s masterdarks alle lightsubs met de 30s masterdark heb gecalibreerd. Als ik het goed begrijp doet PI de masterdark automatisch “schalen” in relatie tot de belichtingstijd van de individuele subs.

    Of dit voor alle gevallen lekker werkt zonder ruis te introduceren is de vraag.

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top