M35

Tagged: 

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #20739
    Moonen
    Participant

    Omdat ik mijn project van M42 ‘s avonds rond 23.45 uur noodgedwongen moet stilleggen omdat Orion dan te laag komt te staan èn omdat het zonde is een heldere periode niet te gebruiken heb ik M35 geschoten in de uurtjes na Orion. In totaal 89 frames van 3 minuten RGB met een SBIG STF8300M, Baader filters en een SW Esprit 80 mm F5 op een EQ8. Volledig bewerkt in APP v.w.b. preprocessing en nabewerking in PI en PS.

    #20744
    Groenewold
    Participant

    Heel fraai, opvallend veel oranje sterren overigens. Gedeelte met oude sterren… ?

    #20748
    KeesScherer
    Participant

    Heel fraai, opvallend veel oranje sterren overigens. Gedeelte met oude sterren… ?

    M35 bevat vooral blauwe sterren (B3, 18000 Kelvin) en NGC2158 vooral veel Oranje sterren(F0, 6000 Kelvin). Naast NGC2158 is nog een Ha gebied te vinden zie detail hieronder (Het is zwak, dit is 9 uur Ha. Afkomstig van deze opname)

    #20750
    Moonen
    Participant

    Op één of andere manier heb ik in mijn bewerkingen altijd veel moeite om het blauw “boven water” te krijgen. Ik weet dat de SBIG STF8300M een stuk minder gevoelig is voor blauw dan voor rood. Zelfs na de kleurcalibratie in APP (of PI) overheerst het rood.

    Als ik de RGB-kanalen heb gestacked dan hebben de sterren in de blauwe stack ook altijd een lagere FWHM-waarde dan in het rood.

    #20753
    KeesScherer
    Participant

    Op één of andere manier heb ik in mijn bewerkingen altijd veel moeite om het blauw “boven water” te krijgen. Ik weet dat de SBIG STF8300M een stuk minder gevoelig is voor blauw dan voor rood.

    De QHY16200 is qua blauw gevoeligheid vergelijkbaar met de xxx8300, de Arcsinh stretch helpt enorm om het blauw te behouden en anders is het ook een optie om het blauwkanaal even apart te bewerken.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top