M42 OAG

Tagged: 

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #18500
    van Overzee
    Participant

    Afgelopen maandag (29/1)heb ik een opname gemaakt van M42 Orionnevel met de TOA 130 mm F7,7 refractor op CGEM montering met Canon 900D (mod).

    De Maan (k=0,9) stond schuin omhoog ca 35 gr weg.

    Opname gemaakt met een LPF filter.

    63 x 1 min ISO 400 en bewerkt in APP en DPP.

    Natuurlijk waren de omstandigheden niet optimaal en kan het natuurlijk veel beter.

    Maar met zo weinig heldere nachten moest ik toch verder met de MGEN, die ik nu dmv een OAG op de TOA heb gezet.

    Helaas kon  ik kon geen sterren in focus krijgen op het beeld van de MGEN

    Volgens mij had ik het brandpunt van de camera en de MGEN toch het zelfde ingesteld.

    Bij TS kon ik toch wel wat verwijzingen vinden van een MGEN in combinatie met een OAG.

    Misschien heeft iemand hier wat ideeen over, of zou het misschien komen door de zee van licht afkomstig van de Maan.

    De volgende keer ga ik de volgkijker met de MGEN op de TOA zetten. Dit heb ik al uit geprobeerd met mijn telelens.

    #18505
    Groenewold
    Participant

    Nou, ondanks de omstandigheden vind ik de bewerking al behoorlijk goed hoor! Zachte achtergrond, aardig wat signaal ook. Wat voor bewerking heb je nog nodig in DPP?

    #18506
    KeesScherer
    Participant

    Helaas kon ik kon geen sterren in focus krijgen op het beeld van de MGEN Volgens mij had ik het brandpunt van de camera en de MGEN toch het zelfde ingesteld. Bij TS kon ik toch wel wat verwijzingen vinden van een MGEN in combinatie met een OAG. Misschien heeft iemand hier wat ideeen over

    In de snelstart gids van de Lacerta MGEN wordt aangeraden om de MGEN eerst op een heldere groep sterren scherp te stellen. Maar in het beeldveld van M42 zijn ook voldoende heldere sterren te vinden en dat schermpje geeft toch voldoende informatie?

    #18507
    Theunissen
    Participant

    Allereerst een veelbelovend resultaat, en inderdaad, veel neveligheid naast M42 zichtbaar.

    Inzake de OAG, je werkt uiteraard met een kleiner beeldveld en je werkt per definitie op dezelfde focalratio als je OTA. Dit wil zeggen dat je guider letterlijk een deel van de fotonen binnenslurpt binnen dezelfde imagetrain.

    Waarschijnlijk had je het al gedaan, maar als je de OAG gebruikt zou ik eerst (overdag) de OTA en de OAG/Guider scherpstellen op een punt aan de horizon.

    Om guiding goed onder de knie te krijgen en meer guide sterren te kunnen kiezen zou ik beginnen zonder OAG maar de guider achter een zo snel als mogelijk guidelens/zoeker te monteren. Dit maakt guiden een stuk eenvoudiger. In de toekomst kun je dan per project bepalen de OAG in te zetten of niet.

    #18518
    van Overzee
    Participant

    Ha Vincent, nabewerking in APP is me nog niet helemaal duidelijk. T/m tools ben ik oke, maar dan wordt het wat moeilijk. Nabewerking met Gimp of DPP met curves is nog steeds voor mij de weg.

    #18519
    van Overzee
    Participant

    Het werken met een volgkijker levert tot nu toe geen problemen op. Krijg sterren in de live view zonder problemen  in het beeld. Heb dit reeds eerder  gedaan.

    Met een OAG is dit veel moeilijker. Zal het internet eens gaan nazoeken.

    #18521
    van Overzee
    Participant

    Nog een vraagje, misschien dat iemand dat weet.

    Bij de instellingen voor de MGEN wordt gevraagd om de RA speed en de DEC speed.

    De AG speed moet volgens mij 0,50 zijn. Maar wat voor de DEC 0.00 of een andere waarde?

    #18533
    Groenewold
    Participant

    Ja dat is inderdaad nog een puntje van APP vind ik ook, ik werk dan alles liever af in PixInsight. Simpelweg de interface vind ik daar prettiger werken, zal vast verbeterd worden in de toekomst.

    Wat de AG speed betreft; ik denk dat je dat proefondervindelijk moet instellen, als de guiding goed gaat dan hoef je niks aan te passen en je kan zien in welke richting het nodig is om te verhogen. Wordt dit niet tijdens de kalibratie bepaalt eigenlijk?

    #18590
    Van Kleef
    Participant

    Nog een vraagje, misschien dat iemand dat weet. Bij de instellingen voor de MGEN wordt gevraagd om de RA speed en de DEC speed. De AG speed moet volgens mij 0,50 zijn. Maar wat voor de DEC 0.00 of een andere waarde?

    De AG speed voor zowel RA als DEC moet overeenkomen met de instellingen van de montering. Vaak dus voor beiden 0,50.

    #18591
    Van Kleef
    Participant

    Het werken met een volgkijker levert tot nu toe geen problemen op. Krijg sterren in de live view zonder problemen in het beeld. Heb dit reeds eerder gedaan. Met een OAG is dit veel moeilijker. Zal het internet eens gaan nazoeken.

    Probeer het eens met de instelling Binning 2x. Dan moet het ook met een OAG lukken.

    #18592
    Van Kleef
    Participant

    …..Waarschijnlijk had je het al gedaan, maar als je de OAG gebruikt zou ik eerst (overdag) de OTA en de OAG/Guider scherpstellen op een punt aan de horizon…..

    Dat kan helaas niet met de MGEN. Op de display van de MGEN wordt namelijk een artificial starfield gegenereerd :-)

    #18593
    Theunissen
    Participant

    Dat kan helaas niet met de MGEN. Op de display van de MGEN wordt namelijk een artifical starfield gegenereerd ?

    Klopt inderdaad :-) .

    #18594
    van Overzee
    Participant

    Bedankt Dick voor je reactie. De volgende keer zal ik de DEC ook op 0,5 zetten en kijken hoe het gaat.De Binning 2x is voor de AOG ook een goede tip, bedankt!

    Tja we hebben hier in Nederland niet zo veel heldere nachten , dus het is vaak alles of niets.

    #18619
    van Overzee
    Participant

    Ha Dick,

    Ben vanavond en vannacht weer bezig. De volgkijker zit nog steeds op de TOA. De sterren vond ik eerst toch nog niet helemaal rond. Nu binning op 2×2 gezet, de sterren zijn nu echt puntjes bij 5 minuten belichten op M101. Dit is een gigantische verbetering! Bedankt.

    Groet,Hans

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top