M42 & Running Man

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M42 & Running Man

Tagged: 

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #18855
    Janssen
    Member

    Nog maar een M42. Is van weer even geleden. Een tijd inactief geweest, maar ben bezig de draad weer op te pakken. Hier was ik zo ongeveer gebleven toen ik stopte.

    Opname in RGB, 8 x 10 min per kleur. QSI583, TS 115/800 APO met 0.79x reducer. Bewerkt in Pixinsight.

    Zie ook Astrobin:

    Met vriendelijke astro groet,

    Tom

    #18859
    Theunissen
    Participant

    Mooi resultaat Tom. Mooie zachte kleuren en scherpe Running Man.

    #18862
    Groenewold
    Participant

    Ja, heel goed gelukt! En zeker voor 10 min per sub, ik had niet verwacht dat je daar nog zoveel contrast mee kon halen.

    #18865
    Janssen
    Member

    Hoe bedoel je dat, van dat contrast niet te kunnen halen met subs van 10 min?

    Ik kwam helaas niet verder dan 8 subs per kleur. Ongeveer 24 van 10 min per kleur zou hebben laten zien wat er uit te halen viel onder de gegeven omstandigheden.

    #18867
    Groenewold
    Participant

    Ik bedoel dat ik met mijn setup bij 10 min, denk ik, alles overbelicht zou hebben. Maar dat kan verschil in setup zijn natuurlijk, ik wilde mijn meest recente opname (was mijn eerste poging) goed tot in de kern oplossen en daar had ik eerder 30 seconden per foto voor nodig.

    #18868
    Janssen
    Member

    De kern is bij mij ook zwaar overbelicht met 10 min subs. Heb dat enigszins kunnen repareren in PixInsight, maar niet het trapezium is dusdanig overbelicht dat het niet te redden viel.

    Wat voor een camera gebruik je?

    #18869
    Groenewold
    Participant

    Ja precies, het verbaasde mij dus dat je nog zo ver richting de kern komt, indrukwekkend! Ik gebruik een gemodificeerde Canon 6D met F4 Newton.

    #18870
    Janssen
    Member

    Mijn systeem was F/5.6, dat scheelt al een stop. Aan de full-well depth zal het vast niet liggen. Kan me niet voorstellen dat die kleiner is bij de 6D dan bij de QSI583 (25.500 electrons).

    Het dynamisch bereik is wel groter: 14 bit (16000) voor de 6D en 16 bit (64000) voor de ccd camera. Maar ik weet niet of dat een rol speelt.

    #18871
    KeesScherer
    Participant

    Aan de full-well depth zal het vast niet liggen. Kan me niet voorstellen dat die kleiner is bij de 6D dan bij de QSI583 (25.500 electrons).

    5100 bij ISO1600 voor de 6D.

    #18872
    Janssen
    Member

    Ah, dat scheelt een factor 5.

    Dat verklaart, samen met de 1 stop verschil in openingsverhouding, waarom ik met de QSI583 véél langer kon belichten dan jij met een canon 6D voordat dezelfde graad van verzadiging optreedt.

    Je zou natuurlijk kort en lang belichte frames kunnen combineren, en HDR bewerken.

    #18881
    Groenewold
    Participant

    Dat is dan ook precies wat ik doe. :) Eigenlijk gebruik ik HDR, waar nodig, al bijna vanaf het begin er is super fijn mee te spelen in PixInsight en je kan het oplossen van heldere stukken naar eigen inzicht tunen. Erg leuk.

    #18890
    Frank_Teunissen
    Participant
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top