M45 – de Pleiaden met iTelescope

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Groenewold
    Participant

Sinds kort ben ik Arie @ariesl aan het assisteren met zijn iTelescope data. Leuk om hem aan de hand daarvan, zijn PixInsight kennis wat bij te kunnen schaven. Dit is het eerste resultaat van een sessie welke we samen hebben uitgevoerd. Nu is het nog mijn bewerking op zijn data, maar ik ben benieuwd wat Arie er straks mee kan. In deze versie ben ik nog niet geheel tevreden met de halo’s rondom sommige sterren, maar het signaal is niet verkeerd vond ik.

Zelf leer ik er ook nog wat van overigens, want dit is mijn eerste bewerking op monochrome data. Ik heb nog lekker ouderwets, de RGB data op binning 2×2 opgenomen (niet echt nodig las ik later) 6x 5 min per kanaal. En 19x 5 min Luminance op binning 1×1.

Gegevens van de telescoop zelf:

OTA: Takahashi FSQ-ED
    Optical Design: Petzval Apochromat Astrograph
    Aperture: 106mm (0.1 metre)
    Focal Length: 530mm (0.53 metre)
    F/Ratio: f/5.0
    Guiding: External
    Mount: Paramount PME
    Gebruikte camera:
    QE: 50% Peak
    Full Well:  ~50,000e-  Anti Blooming Gate (ABG)
    Dark Current:   0.5 e-/pixel/sec. @ 0º C
    A/D Gain:  2.2e-/ADU
    Pixel Size:  9um Square
    Resolution:  3.5 arc-secs/pixel
    Sensor:  Frontlit
    Cooling:  Set to -15ºC default
    Array:  4008 by 2672 (10.7 Mega pixels)
    FOV:      155.8 x 233.7 arc-mins
    Filters:  LRGB, Ha, SII & OIII and V
    Position Angle: 092.7º
    • 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Ik zal later nog even beter kijken, ziet er op het eerste gezicht prima uit. Beetje vage rode streep linksboven en nog een paar hotpixels rechtsonder. En de sterbeelden zijn niet wat ik van deze telescoop zou verwachten. (Is vergelijkbaar met de 100mm Esprit, maar 2 x zo duur)

Groenewold
    Participant

Ik verneem iedere kritiek graag! Wat verwacht je qua sterbeelden? In dit geval kan het zijn dat de sterren wat uitgebrand zijn, ik ging echt voor de nevels in deze sessie. Ik ben zelf niet onder de indruk van de kalibratie door iTelescope bijvoorbeeld en ik krijg, als ik zelf de ongekalibreerde lights pak, het niet goed voor elkaar. Verder denk ik dat als @ariesl dithering heeft aan gezet, dat ik die hot-pixels verder kwijt kan raken. Is al een pak van weggehaald (hot- en cold) door cosmetic correction. Ook weer een indicatie, denk ik, dat hun auto-kalibatie niet top is.

KeesScherer
    Participant

Deze opname als referentie gebruikende zie ik dat de FSQ-ED106 sterbeelden meer spike achtige patronen in de halo’s rond heldere sterren laat zien. Heel interessant wat je laat zien omdat ik al een jaar een Itelescope account heb, maar ik heb nog nooit een opname gemaakt (ik heb nu 300 punten op mijn account). Maar jouw resultaat ziet er al heel prachtig uit hoor!

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Dank! Dan weet ik sowieso dat ik de workflow een beetje op orde heb, belangrijk om qua kennis over te dragen. 😉 Ik moet zo’n iTelescope en camera combo nog wat leren kennen ook, misschien is voor dit object die 5 min overdreven,

Slingerland
    Participant

Weer thuis en nu de foto op de Mac gezien, ik vind hem heel fraai! Vincent,  zal Aron je vragen en twijfels voorleggen. Als ze het kunnen oplossen zou dat heel mooi zijn en een goede promotie voor hen. Want ik vind iTelescope wel een uitkomst voor ons in Nederland…

KeesScherer
    Participant

Is dit genomen met de T14 Arie?

Groenewold
    Participant

Met de T20.

Dank je Arie, ik zal je de workflow eens uitleggen en laten zien. Wat we nog kunnen bekijken is of de dithering echt aan staat, want daarmee kan ik nog wat van die hot pixels en strepen van satellieten verwijderen en dan is hier niet gelukt, dus het stond of uit of was te mild. De kalibratie is niet top, maar ik kon gelukkig heel veel verwijderen met cosmetic correction, dus samen met goede dithering is het denk ik opgelost.

Slingerland
    Participant

Sorry Kees voor de late reactie, deze was genomen met T20.

• 1 person likes this.

Slingerland
    Participant

Hier is hij dan, mijn bewerking in PI die Vincent al eerder bewerkt en gepost had. Geweldige les van hem gekregen in PixInsight!

opa leert het misschien nog eens …

• 4 people like this.

Groenewold
    Participant

Kijk aan, super Arie! Fijn dat je toch wat aan de uitleg hebt gehad, met een beetje houvast komt het.. zoals gezegd.. vanzelf. Nu werk ik iedere dag met enorme teleurstellingen e.d. (wetenschap), dus  “vanzelf” kan voor iemand anders een lijdensweg betekenen. 🙂 Je zou nu nog wat kunnen werken aan tikkie meer kleur erin krijgen e.d. mbv CurvesTransformation. Iets voor een andere keer wellicht, uitstekend resultaat!

Theunissen
    Keymaster

Nu werk ik iedere dag met enorme teleurstellingen

Ik dacht even dat je aan het huwelijk refereerde 🙂 …

• 1 person likes this.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

You need to log in or to reply to this topic.