M45 en mijn eerste keer

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Groenewold
    Moderator

Nee, niet op die manier. 😉 Mijn eerste L,R,G,B combinatie. Opgenomen middels de E-Eye opstelling in Spanje met een Software Bisque, Paramount ME, een CFF 185mm APO en de SBIG STL-11000.

Ik had geen idee hoe ik dit het beste kon aanpakken, maar voor een eerste resultaat valt het mij niet tegen. Het zijn 35x 3 min Luminance, 13x 5 min R, 15x 5 min G en 7x 5 min B. Daar moet nog wat bij, maar of dat zoveel verschil zal geven vraag ik mij af. Met dank aan APP voor het wegpoetsen van enorm veel ruis en dode pixel-rows (de SBIG heeft er nogal wat) en de vrij eenvoudige combinatie naar LRGB. PixInsight gaf mij vervolgens de wat betere stretch en HDRMultiscaleTransform. Helaas heeft het blauwe filter van de opstelling last van reflecties (Baader), die wordt mogelijk eind dit jaar vervangen. Als iemand goede tips heeft om dat effect mooi weg te poetsen en ook toevallig weet waarom ik bij sommige oranje sterren, rode pixels zie in de rand… graag! Ik heb voor dit laatste puntje vanalles geprobeerd in APP, maar echt weg krijg ik het niet.

Astrobin link

• This topic was modified 2 months, 3 weeks ago by  Groenewold. Reason: Astrobin link
    • 6 people like this.

KeesScherer
    Participant

Hij is al prachtig zo, en “Daar moet nog wat bij, maar of dat zoveel verschil zal geven vraag ik mij af.”  Dat gaat nog veel verschil maken, het sterrenstelsel bij de bovenrand b.v. zal bij langere integratie omgeven zijn door blauwe nevels dus je kan nog een heel eind verder komen.

” waarom ik bij sommige oranje sterren, rode pixels zie in de rand…” Ik zou in APP eens kijken naar de Diffraction Protection instelling (bij Outlier Rejection).

• This reply was modified 2 months, 3 weeks ago by  KeesScherer.
    • 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Misschien moet je dit laten zien aan je vrienden van de sterrenwacht.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

zal bij langere integratie omgeven zijn door blauwe nevels dus je kan nog een heel eind verder komen.

Ok, dan gaan we dat nog zeker doen. Alleen denk ik dat ik wacht op het nieuwe blauwe filter, want met dit soort heldere sterren is dat wel heel storend vind ik.

” waarom ik bij sommige oranje sterren, rode pixels zie in de rand…” Ik zou in APP eens kijken naar de Diffraction Protection instelling (bij Outlier Rejection).

Ja, dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar maakt allemaal niet echt uit. Misschien een keer op extreem zetten. Kan ook zijn dat het een probleem in de data is wellicht, als ik APP zeg om de minste frames eruit te laten dan pakt deze bijna alles van de rode sessie, dus of dat komt doordat er weinig rood signaal is, of de kwaliteit van die serie opnames is inderdaad niet super.

Groenewold
    Moderator

Misschien moet je dit laten zien aan je vrienden van de sterrenwacht.

Ha! Ja ik doe al niet anders. 🙂 Het helpt goed om te laten zien dat ik in ieder geval al ervaren ben in de hobby, dat kan helpen om mij nu EINDELIJK eens daar achter een telescoop te zien fotograferen.

KeesScherer
    Participant

” waarom ik bij sommige oranje sterren, rode pixels zie in de rand…” Tip2; Zie het derde blok van onderen in de toelichting van APP rejection filters. Wanneer je Winsor clipping gebruikt is het mogelijk dat er problemen te zien zijn in de sterranden. Dus een keer sigma clipping gebruiken als test in dat geval.

• This reply was modified 2 months, 1 week ago by  KeesScherer.

Groenewold
    Moderator

Oeh nice, dat ga ik meteen eens proberen. Eerst even updaten, dank voor de tip!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.