M45 met GSO 150mm F5

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M45 met GSO 150mm F5

Tagged: 

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #10814
    van den Bosch
    Participant

    Het is alweer even geleden maar heb afgelopen jaar op de valreep toch nog een plaatje weten te schieten. M45 stond al lang op de verlanglijst en het is er nu eindelijk van gekomen!

    Hardware details:
    Telescoop: GSO 150mm F5
    Camera: Canon 600Daw
    Mount: Skywatcher EQ6
    Guiding: OAG met SX Lodestar

    Image details:
    Resolutie: 4954×3001
    Datum: 4 december 2016
    Subs: 44×600 seconden
    Totale integratie: 7,3 uur
    Veld radius: 0,94 graden

    Aquisitie- en bewerkingsdetails:
    Opname zijn geschoten met SGP en bewerkt met PixInsight. Aquisitie is weinig spannends, de bewerking in PI ook, een stack gedaan en gecalibreerd met bias en darks. Flats zijn helaas mislukt dus heb ze weggelaten. Met SubrameSelector een aangepaste keyword toegepast om daar in het stacking process gebruik van te maken. Later een crop gemaakt om de vieze randjes die door het ditheren tevoorschijn zijn gekomen weg te werken. Nu we geen vieze randjes meer hebben getracht de vingetering weg te werken met DBE. Vervolgens een BackgroundNeutralization en ColorCalibration. Met SCNR de groene waas weggehaald welke achtergebleven was. Vervolgens een stretch gedaan en een CurvesTransformation gedaan om het zwartpunt iets aan te passen. Vervolgens met LocalHistogramEqualization wat meer details naar voren gehaald. Als afsluiter met ColorSaturation de kleuren wat omhoog gehaald.

    Op astrobin staat een versie zonder compressie: http://www.astrobin.com/280253/

    Bedankt voor het kijken !

    #10816
    Groenewold
    Participant

    Goed veel signaal te pakken! Ik heb deze zelf nog nooit opgenomen, alleen met Arie en iTelescope, dus leuk eens te zien wat er in Nederland uit te halen is. Wel zie ik iets met je sterren op de achtergrond, soort extra ringetjes?

    #10818
    van den Bosch
    Participant

    Die ringetjes zag ik ook inderdaad, als je goed kijkt zie je ook dat de spikes dubbel zijn. Dit heeft waarschijnlijk met de focusser te maken. Na de meridiaanflip was de positie iets anders waardoor dit effect is opgetreden (vermoed ik).

    #10820
    Groenewold
    Participant

    mm, wellicht, alleen zou ik dan verwachten dat het registreren dit oplost. Ik ken het effect niet eigenlijk, interessant. Je ziet niks geks in de losse subframes?

    Misschien kan je eens proberen een alignment te doen met “distortion correction”.  @bula weet hier ook alles van. ?

    #10825
    van den Bosch
    Participant

    Goeie tip, ik heb niet specifiek naar dit probleem gezocht in de losse subs omdat het me daar in eerste instantie niet opviel. Zal er eens naar kijken inderdaad! Distortion correction klinkt ook goed, ik zal er eens induiken. Bedankt!

    #10838
    Haverkamp
    Participant

    @marcelvdbosch , mooie M45 ;-)

    en @supernov, ik heb ook even zitten kijken, de dubbele spikes zullen normaal gesproken niet worden veroorzaakt door een meridiaan flip, het beeldveld wordt 180 graden gedraaid en de registratie zal dat gewoon helemaal terugdraaien, anders matchen de sterren ook niet meer.

    Mogelijk dat tijdens de opnames, of misschien verschillende sessies, de OTA en/of de camera net iets gedraaid zijn? Dat was bij @supernov het geval bij zijn Veil Nebula ;-)

    Die kringetjes rond de sterren heb ik eigenlijk nog nooit zo gezien. Zie je die ook in een enkele opname? Of is het misschien een artefact dat is ontstaan tijdens post processen? De kans dat een niet optimale registratie dit heeft veroorzaakt zou kunnen, maar dan ziet het er denk ik wat anders uit.

    #10839
    van den Bosch
    Participant

    Wat ik vermoed is dat er speling op de focusser zit, na de meridiaanflip hangt de imagetrain dan net iets anders. Hierdoor worden denk ik de dubbele spikes en ringetjes veroorzaakt. Ik zal de individuele images ook eens bekijken, voor en na meridiaanflip. Voor de rest heb ik maar 1 nacht geïmaged, maar dus wel met een meridiaan flip. Rototatie is geen probleem inderdaad, dat lost StarAlign wel op, maar een losse focusser niet echt vermoed ik.

    #10854
    Groenewold
    Participant

    Ja klopt, ik had bij mijn Veil Nebula, welke ik over meerdere sessies had opgenomen, niet stilgestaan bij het feit dat mijn standaard-routine van het draaien van de OTA voor de balans.. roet in het eten zou strooien. Logisch achteraf. :)

    Maar als je zoiets hebt, iets wat een klein tikkie kan roteren (camera of iets anders in de image-train) dan kan dat zo’n effect veroorzaken.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top