M63

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Musquetier
    Participant

Messier 63 opgenomen tijdens een goede nacht (eindelijk) met de juiste gain setting met de 130/910mm APO en 0,8x reducer, Baader filters en ZWO ASI1600mm – Cool. Eindelijk liep alles, door de goede condities eens de gehele nacht door!

22x Lum @ 60 sec
    22x RGB @ 120 sec
    22x Ha @ 600 sec

Calibration, registration en stacking met APP en final touch-up met PixInsight…

• 3 people like this.

Groenewold
    Moderator

Mooi, het detail in het stelsel is al erg goed! Gebruik je ook masks en doe je aan kleur-saturatie? Lijkt mij dat je de kleuren nog iets kan opkrikken.

Musquetier
    Participant

Dit is alleen maar een MaskedStretch (ben ik aan het leren te gebruiken) en daarna toch nog een HistogramTransformation en ACDNR om de ruis wat te reduceren maar verder niks. De kleuren zijn inderdaad nu heel neutraal. er zit vast nog veel meer kleur in het stelsel zelf maar dan moet ik idd met maskers aan de gang zodat ik de rest niet vernaggel en daar ben ik nog niet zo vertrouwd (lees: handig) mee… Ik ben nu al blij dat ik de sterrenkleur er netjes in heb gekregen!

Groenewold
    Moderator

Iets vrij simpels wat je kan proberen; ChannelExtraction (HSI) en dan alleen de I. Deze stretch je met HistogramTransformation tot je een vrij extreme situatie hebt, nauwelijks tot geen achtergrond en met name het stelsel en de sterren. Dat gebruik je als masker, je beschermt de achtergrond en middels CurvesTransormation krik je de saturatie op van het stelsel en de sterren.

Musquetier
    Participant

Dank! Dit weekend ga ik hiermee spelen, maar eigelijk zou ik de sterren ook willen beschermen omdat de kleur van de sterren nu al ok vindt. Wellicht moet ik dit masker combineren met een sterrenmasker…

Groenewold
    Moderator

Ja, mijn uitleg is dan ook een eenvoudige, als je de sterren ok vindt dan moet je dit gaan combineren met een StarMask inderdaad. Of, je maakt dit simpele masker, slaat het op als jpg en haalt met Photoshop alles weg behalve het stelsel (rest zwart maken dus). Dan gebruik je dat weer in PixInsight als galaxy-mask.

Musquetier
    Participant

Hier met wat meer kleur:

• 4 people like this.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.