M81, M82, NGC3077, Holmberg IX etc…..

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Met de Canon 6Da had ik al aardig wat data verzameld, toen met nadruk op IFN. De QHY16200 data is wat beter van kwaliteit maar mijn bewerkingen hiervan gaan nog niet zo lekker. Met 17 uur RGB in 300 seconden subs plus 15 uur H alpha in 600 seconden subs heb ik voldoende uitgangsmateriaal (december 2017-februari 2018). Deze bewerking is gedaan om de structuren in M81/M82 goed uit de verf te laten komen en  dat ging een stuk beter met het arcsinh stretchtool. De forse hoeveelheid Ha data laat ook een Ha gebied zien in Holmberg IX (PGC28757). Meestal zie je hierin alleen de blauwe sterren. Nu nog een bewerking maken waarbij zowel M81/M81 etc als de IFN goed zichtbaar zijn.

Esprit 100/ QHY16200 CCD (@-20C)

• This topic was modified 3 months, 1 week ago by  KeesScherer.
    • 4 people like this.

KeesScherer
    Participant

Er is 240 cm verschil in opening en de HST spiegel heeft 625 x meer oppervlakte. En geen last van atmosfeer en etc. Maar toch blijft het leuk om te vergelijken (wel een paar keer opblazen), vooral ook om de kleurbalans in te stellen. Linker opname is deze pagina.

• This reply was modified 3 months, 1 week ago by  KeesScherer.
    • 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

En weer een stapje verder met PhotometricColorcalibration met “K2i star”. Ik weet niet of dat alleen goed werkt met mijn data, de standaardinstelling met “Average Spiral Galaxy” werkt voor geen meter.

• 3 people like this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.