M81-M82 regio, WIP

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Groenewold
    Participant

Na mijn, al zeg ik het zelf, redelijk geslaagde Andromeda van wat maanden geleden, ben ik begonnen om het volgende Messier object er 100x beter op te zetten dan mijn poging in de begin-periode van de hobby. Het is een WorkInProgress, er moet nog heel wat H-Alpha data bij en wellicht nog wat meer RGB-lights, maar het begint er redelijk uit te zien. Ik ben wel zwaar ontevreden over het ster-beeld, net of ik de focus een beetje heb gemist en/of de spiegel een beweging heeft doorgemaakt na de meridiaan-flip, ik weet het niet. Wat denken jullie?

Opgenomen met de Skywatcher Quattro F4 Newton, Canon 6D, afgelopen maandag 27-03 opgenomen.

85x RGB a 3 min per stuk, 80x RGB a 0.5 min per stuk. Kalibratie in APP, post-processing in PI met HDRCombination, MultiScaleLineairTransformation voor wat ruis-reductie, MaskedStretch en HDRMultiScaleTransformation. Beetje de kleuren wat satureren en klaar. Duidelijk nog wat artefacten her en der, maar daarom is het een WIP.

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Netjes collega! Heb je de individuele subs eens gecontroleerd? FHWM of Eccentricity?

Groenewold
    Participant

Ga ik doen, echter had ik het idee dat het in elke sub er zo uitzag. Ik heb ook een extra “spike” rechtsonder iedere ster, ik heb dat ooit ergens gelezen maar weet niet meer wat daar de oorzaak van kan zijn.

KeesScherer
    Participant

Hij is mooi geworden hoor, misschien nog een scnr op groen met 0.7 geven, dan is de kern van M81 net dat beetje groen zweem kwijt. Ik heb het even getest en dan wordt hij nog beter.  Achtergrond is kompleet ruisvrijs is die geclipped?

Groenewold
    Participant

Het is een hele snelle test bewerking. De achtergrond heb ik iets te veel gestretched en weer wat signaal terug gegeven, wat met wat ruis en zwarte pixels erg goed werkt, alleen dit is nu overdone ja. Een volledige bewerking volgt nog, maar de sterren vind ik raar, de guiding zat de hele tijd op 0.5″ en zeker onder de 1″ gedurende de nacht. Wel zie ik een reflectie in de 3 min opnames, minimaal maar het is er, dus wellicht komt daar dat extra streepje in de sterren ook vandaan. Alleen het ietwat uitgerekte snap ik dan niet, ik zat te denken aan mirror-flop wellicht. Ik ga de subs eens heel nauwkeurig bekijken.

Wat mij met mijn 6D opvalt, wellicht zie jij dit ook Kees?, is dat ik meer artefacten in de achtergrond krijg bij lange belichtingen. Meer gradienten lijkt het wel en dat was ook een reden om mijn 5 min reeks op M31 weg te doen.

KeesScherer
    Participant

Wat mij met mijn 6D opvalt, wellicht zie jij dit ook Kees?, is dat ik meer artefacten in de achtergrond krijg bij lange belichtingen. Meer gradienten lijkt het wel

Is mij nog niet opgevallen, ik maak ook 20 minuten subs met mijn 6D. Kan je een voorbeeld laten zien en zie je dat alleen in de stack of ook in een sub?

Groenewold
    Participant

Zal ik vanavond even doen. Het is het meest prominente in de uiteindelijke stack, dan schrik je je een hoedje. Maar wellicht is dat ook omdat de uiteindelijke Stack in APP nogal gestretched is, dus dan zie je echt alles in de achtergrond. Als ik non-lineair ga dan verdwijnt eigenlijk alles wel. Op zich fijn, want dan ben je in feite de niet echt aanwezige achtergrond alleen maar beter aan het maken.

Groenewold
    Participant

Kees, de voorbeelden komen er nog aan hoor, maar een probleem vormt het eigenlijk niet meer, lag meer aan hoe ik de stretch bekeek (extreem).

Hier de voorlopig uiteindelijke versie, ik ben er toch een stuk positiever over geworden. De sterren zinnen mij nog niet helemaal, maar de hoeveelheid aan signaal vind ik verrassend goed voor mijn doen. Ik zie opeens allemaal achtergrond-stelsels, super leuk!

• 3 people like this.

Haverkamp
    Participant

Zal ik vanavond even doen. Het is het meest prominente in de uiteindelijke stack, dan schrik je je een hoedje. Maar wellicht is dat ook omdat de uiteindelijke Stack in APP nogal gestretched is, dus dan zie je echt alles in de achtergrond. Als ik non-lineair ga dan verdwijnt eigenlijk alles wel. Op zich fijn, want dan ben je in feite de niet echt aanwezige achtergrond alleen maar beter aan het maken.

@supernov , misschien even ter verduidelijking. APP stretcht niks hoor aan je stack (doet alles lineair), je krijgt alleen een gestretchte preview. Het doel van een preview is , in mijn optiek, juist om een goed inzicht te krijgen in je data. De preview stretch is allerminst bedoeld om te dienen als de perfecte stretch van je data. De stretch die ik gebruik voor een uiteindelijke bewerking is eigenlijk altijd milder en ik speel met zwart punt, de base pedestal en de stretch zelf natuurlijk 😉

Groenewold
    Participant

I know, dat zeg ik in feite ook 2 posts terug. 😉 Ik zie het nu als juist een goede manier tot minutieuse aanpassingen wat het eindresultaat beter maakt.

• 1 person likes this.

Haverkamp
    Participant

Okee dan, ik geloof dat je M81/M82 WIP helemaal niet slecht is hoor, zal nu even naar je subs kijken die ik heb…

De achtergrond is wel in mijn optiek erg kunstmatig, veel te glad, maar dat is ook een kwestie van smaak natuurlijk.Ik zie graag juist nog een beetje korreligheid, het helpt vaak ook om de meest zwakke en kleine signalen zichtbaar te houden. Met enige vorm van ruisonderdrukking ben je die eigenlijk altijd kwijt.

Ruisonderdrukking beschouw ik als een last resort, alleen gebruiken/toepassen als het nodig is en je geen extra data meer gaat toevoegen en dan erg mild toepassen.

Groenewold
    Participant

Klopt, ik vind het persoonlijk best mooi, met name om het later af te drukken. Ik ben het helemaal eens met het feit dat je daarmee erg zwakke zaken vermindert, maar daar probeer ik wel goed op te letten. Ik gebruik masks tot en met om zoveel mogelijk alleen de achtergrond te grazen te nemen, ik denk dat de erg zwakke stelsels zoals 1 naast M81 nog steeds “goed” zichtbaar zijn, die hield ik goed in de gaten en het signaal daarvan is niet veel slechter geworden door de gebruikte methodiek. Maar het blijft zeker een kwestie van smaak, zoals altijd. 😉

Groenewold
    Participant

Deze vind ik al stukken beter dan de begin-post. Ik moet nog wel zien of ik het blauw wat kan opkrikken en ik wil nog wat deconvolutie toepassen om de details in de signaal wat meer naar voren te halen.

• 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

Steeds een stuk beter inderdaad. Zo te zien heb je er nu ook Ha bij zitten?

Groenewold
    Participant

Ja, 11x 15 min H-Alpha opnames met eindelijk de goede flats. 🙂 Volgens mij kan ik zelfs naar 20-30 min per sub gaan als ik het signaal bekijk (en het ontbreken van teveel achtegrond), maar dat vergt toch een beter gesmeerde montering denk ik. Denk dat ik toch wat meer 3 min RGB’s ga schieten om de kleur nog wat beter naar voren te krijgen.

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)

You need to log in or to reply to this topic.