M81/82, waarom strepen na toepassen darks?

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M81/82, waarom strepen na toepassen darks?

Tagged: ,

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #13125
    Kasteleijn
    Participant

    Vorige week woensdag hadden wij weer een eens poging gewaagd op ons volgende doel met de 10”/F5 newton, de M81/82. Helaas is er iets mis gegaan met zowel de lights als de darks, hopelijk kunnen we het een dezer dagen nog een keer over doen. De sluitertijd had ik op de timer gezet op 1 minuut maar achteraf bleek alles op 20 seconden te zijn geschoten (bij 800 ISO). De canon 600D camera stond daar op, waarschijnlijk had ik hem daar zonder het te merken op gezet toen ik in het donker op de verkeerde knop drukte. Maar goed dat was dus weer een leermomentje, altijd de instellingen dubbel checken voordat je gaat schieten. Uiteindelijk vind ik dat er met 20 seconden nog best veel te zien is.

    Maar met het nabewerken kwam het volgende probleem aan het licht. Zie rechts een bewerking met DSS + Rawtherapee van 111 lights en 45 darks (en flats en bias). Links zijn dezelfde 111 lights maar dan zonder darks. Heeft iemand een idee waarom deze strepen zijn onststaan met het toepassen van de darks? Wat ook opvalt is de waas aan de linkerzijde.

    #13129
    Theunissen
    Participant

    Het patroon (de strepen) zit in beide stacks, dus ik denk niet dat deze door de dark calibratie zijn geïntroduceerd. Komen deze patronen niet voor in andere subs gemaakt met dezelfde setup?

    #13159
    Kasteleijn
    Participant

    Nee de vorige sessies hadden we dit probleem niet. Hmm, inderdaad zijn de strepen ook in de lights (zonder darks) heel vaag zichtbaar, maar door de darks worden ze wel naar voren gehaald. Wel is de vangspiegel gaandeweg gaan beslaan waardoor het laatste half uur aan lights te donker uitviel en weg is gelaten. Nu ik dit zo overdenk, zou er ook vocht op de sensor hebben gezeten? De strepen ontstaan na het stacken en omdat er wat drift gedurende de opeenvolgende opnamen zat worden de micro druppeltjes als strepen zichtbaar. Kan dat het zijn geweest?

    #13170
    Theunissen
    Participant

    De strepen ontstaan na het stacken en omdat er wat drift gedurende de opeenvolgende opnamen zat worden de micro druppeltjes als strepen zichtbaar. Kan dat het zijn geweest?

    Ik denk dat dit een uitstekende verklaring is?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top