M97 “Uilnevel” en M108 galaxy in Grote Beer

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M97 “Uilnevel” en M108 galaxy in Grote Beer

Tagged: , ,

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #12168
    Frank_Teunissen
    Participant

    Nog wat data van 22 januari 2017.

    M97 is een zg planetaire nevel. Het zijn de restanten van een ster dat de buitenste gasschillen heeft uitgestoten. De centrale en ineenkrimpende ster, zorgt voor de ionisatie van de gaswolk wat de groene tint veroorzaakt. Dit object staat op 2050 lichtjaar van ons vandaan.

    Bijna 22.000x verder staat M108, een sterrenstelsel dat we van opzij zien. Het stelsel bevat 125miljard zonsmassa’s en het licht heeft er 45 miljoen jaar gedaan om de sensor van mijn camera in de Ooijpolder te bereiken. NGC3594 staat weer verder weg: 288 miljoen lichtjaar.

    Ik heb er een platesolving- en annotation script op losgelaten (dank: Kees S./Starry-Night.nl).

    Op het zwart-wit plaatje zie meer dan tientallen sterrenstelsels die opgenomen zijn. Sommigen staan meer dan 2 miljard lichtjaar hier vandaan.

    Thanks for watching. Comments welcome  ?

    SetUp : Esprit ED150 + flattener f/7.0 op EQ8 montering
    Camera : Ca60Da Iso: 1600
    Pixelscale : 0.84 arcsec/pix.
    Filter : IDASLPS-2
    LRGB : t= 180s*15 / Ttot=45m, (25*dark-, 30*bias-, geen flat-frames)
    Capturing : BackYard EOS Guiding : 80mm/f4.1, ASI120MC-s + PHD2
    Proces : PixInsight, LR4, PS6
    Seeing/transp : P8AII-T6

    #12177
    Theunissen
    Participant

    Dank voor het delen Frank en de achtergrond info, de Uilnevel en omliggende objecten staan er prettig op.

    #12178
    Frank_Teunissen
    Participant

    Dank voor het delen Frank en de achtergrond info, de Uilnevel en omliggende objecten staan er prettig op.

    jij ook bedankt Marc! Voor mij weer een stapje verder en een persoonlijk recordje +2.000.000.000 ly! :-)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top