Maan met C11 EdgeHD-f/10.0_ASI120MCs

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Frank_Teunissen
    Participant

Close-up opname van het zuidpoolgebied van de Maan. Gemaakt in de koude nacht van vrijdag 23 februari.

Seeing was, net als de dag er voor, rampzalig. Van de 3000 frames er uiteindelijk 750 gebruikt voor het eindresultaat.

SetUp : C11 EdgeHD-f/10.0 op EQ8
    Camera : ASI120MCs
    Pixelscale : 0.28 arcsec/pix.
    Filter : IRPass 685nm
    LuckyShots :750fr / t= 6.0ms
    Capturing : FireCapture Guiding :
    Proces : PIPP, AutoStakkert, Registax, PS-cc’17
    Seeing/transp : P3AIV-T5

• This topic was modified 7 months, 3 weeks ago by  Theunissen.
    • 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

Je hebt het al een keer eerder uit de doeken gedaan Frank, maar de “Seeing/transp : P3AIV-T5” is niet iets dat bij mij blijft hangen. maar weer even gaan zoeken en dan kom ik b.v. deze “Astronomical Seeing and Transparency Scales” tegen waar drie schalen voor astronomische seeing onder elkaar staan, de eerste 2 met Romeinse nummers van I t/m V. Bij de eerste schaal is I heel slecht en V heel goed, bij de tweede(Planetair, Antoniadi) schaal is het precies andersom. Lekker handig. Bij de Pickering schaal worden cijfers van 1 (slecht) tot 10 (perfect) gebruikt, dat klinkt al logischer. En dan is er een (AAAA) transparantie schaal die van 0 (why are you out?) tot 7 (extremely clear) loopt. Daarmee kan ik achterhalen dat P3AIV-T5 is :Pickering 3 (1-10), Antoniadi IV (Poor), AAAA Transparantie 5 (0-7, 6 kleine Beer sterren zichtbaar)  Heb ik het goed gedaan?

• This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by  KeesScherer.

Frank_Teunissen
    Participant

Hallo Kees, dank voor je commentaar. Van enige standaardisatie met die seeing en transparency is helaas geen sprake. Ik zou zo kunnen zeggen: flut-seeing en zie geen steek. Dat maak ik hier helaas vaak genoeg mee. Voor mijzelf schat ik de seeing vaak in met de Pickering- en Antoniadi schaal. Soms probeer ik deze ook te meten door simpel een ster bij redelijke vergroting te bekijken. Soms dus en vaak een schatting. Dat geldt ook voor de doorzicht: transparency. Hecht daar zeker geen wetenschappelijke waarde aan; doe dit louter het voor mijn eigen archief. Zo waren de seeing -omstandigheden voor mijn laatste Maan- opnamen erbarmelijk. Terwijl de transparency wel aardig waren. (Zie de Venus-opname op fb).mvg

• 2 people like this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.