Mandel-Wilson IFN mozaiek project

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Mandel-Wilson IFN mozaiek project

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #20474
    KeesScherer
    Participant

    Na de “Stelsels in de mist” 22 uur Luminance opname van de M81/M82 regio wilde ik wat meer IFN in die regio gaan vastleggen en al snel kom je dan het Mandel-Wilson Unexplored Nebula project(grote PDF) tegen, Steve Mandel is de ontdekker van de Integrated Flux Nebulae, de ijle, vage nevels buiten de Melkweg die verlicht worden door het gezamelijke licht van de sterren van de Melkweg. Voor een 2e paneel heb ik IC2574 (Coddington’s Nebula) gekozen waar ik 35 uur Luminance geschoten heb. Daarna verder gegaan met de “Angel Nebula”. Inmiddels gaat zich een nogal fors mozaiek aftekenen waar ik 3, niet overlappende panelen van heb. Pixinsight heeft hiervoor het prachtige MosaicByCoordinates Script waarmee niet overlappende mozaieken gemaakt kunnen worden. Zie het plaatje met de drie opnamen waar goed te zien is waar de ontbrekende stukken zitten (Dit zijn alleen geanoteerde autostretch plaatjes voor het uitlijnen). Zo dicht bij de pool en zelfs precies op de pool liggen de panelen straks allemaal schuin over elkaar heen….  Dit gaat een lange termijn project worden met honderden uren Luminance. Luminance, want 3 x zoveel fotonen als met RGB en geen gedoe met kleurcorrectie.

    #20475
    Theunissen
    Participant

    Wow! Ik verheug me nu al op het gevulde mosaic.

    #20477
    KeesScherer
    Participant

    Inmiddels 4 panelen met in totaal 70 uur integratietijd. AstroPixelProcessor en Pixinsight vullen elkaar mooi aan. Links APP, rechts PI met simpele Pixelmath optelling.

    #20479
    Groenewold
    Participant

    Daaaamn, dit zijn toch steeds stuk voor stuk vrij unieke projecten Kees, ik zie het in ieder geval vrijwel nooit. Heerlijk om te volgen!

    #20481
    KeesScherer
    Participant

    Update 10 jan 2019: Inmiddels 1007 x 300 seconden (=84 uur) aan Data binnen, het “tussenmozaiek” laat mooi zien hoe scheef de panelen over elkaar komen te liggen in de buurt van de noordpool. Dit is een mozaiek met standaard instellingen gemaakt in APP van stacks per paneel, daarna in PI standaard histogram, inverse, curves, 50% reduktie. De IFN strukturen beginnen mooi zichtbaar te worden.

    Data van: 17/11, 1,5,6,8,12,31 december 2018, 1,2,3,4,5,6,7,8,9 januari 2019.

    #20484
    Guest
    Participant

    Geweldig Kees! Wanneer geef je die workshop on (your) location?

    #20490
    KeesScherer
    Participant

    Update 13-jan-2019, de data is binnen, 1255 x 300 seconden luminance subs, totaal 104.6 uur. De APP mozaiek registratie van de 10 panelen is op 0.08 pixels nauwkeurig en 1e graad LNC met 5% MBB geeft ook al een perfecte achtergrond zonder helderheidspatronen. Alle patronen (zoals b.v. de driehoek “boven” M81/M82) komen overeen met de opnamen van Mandel. Maar deze opname heeft veel meer detail. Nu aan de eindbewerking beginnen.

    #20492
    KeesScherer
    Participant

    En een eindversie met alleen masked stretch en curves.

    Flickr linkAstrobin link.

    #20494
    Theunissen
    Participant

    Prachtig Kees!

    #20496
    Bus
    Participant

    Ongeloofelijk knap gedaan Kees,

    Met Zoveel uur aan data en hoogstwaarschijnlijk minstens zoveel uren aan registratie/bewerking is dit echt een plaat waar je trots op mag zijn. Je legt zowat de ruggengraat van het heelal vast, zo diep ga je hier. Onwaarschijnlijk knap. Ben je ook nog van plan om er kleur-data aan toe te voegen tzt?

    #20498
    KeesScherer
    Participant

    Dank je Rutger, met 136 GB is het inmiddels een flinke folder geworden. Ik heb kleurdata voor zowel het M81/M82 (15 uur)  als het IC2574 paneel (6 uur), maar voor het mozaiek ga ik geen kleur bijschieten. Met Luminance vang ik 3 keer zoveel fotonen en het is al zwak genoeg. Wel ga ik de komende jaren dit mozaiek uitbreiden.

    #20499
    Groenewold
    Participant

    Daaaaaamn, schitterent! Knap staaldje APP werk ook weer. :)

    #20502
    Guest
    Participant

    Excuses, ben even de draad kwijt door de enorm fraaie prestaties van Kees. Waarom is APP in de strijd gegooid?
    Kan PixInsight dit niet? Krijgen we nu weer werken met tig-programma”s. Deze vraag is puur informatief. Ik probeer en vele anderen met mij te bekwamen in een programma. Zo werkt het blijkbaar niet. Straks lees ik dat de final step gedaan is met Photoshop :-( .

    #20505
    Groenewold
    Participant

    Ten eerste is het gebruik van meerdere software pakketten zeer nuttig, mits je de zwakke- en sterke punten van de pakketten kent. De programma’s zijn de verschillende tools in je garage als je aan je auto sleutelt, dat doe je ook liever met een Zwitsers zakmes, maar dat werkt niet altijd prettig. :) Zo is in dit geval APP, bewezen, de beste in kalibratie van data en het maken van naadloze mozaieken (PI kan dit ook maar het kost je een paar maanden ipv een paar uur). Dus gebruikt Kees deze voor dat stuk. APP is nog geen held in mogelijkheden tot nabewerking, het kan wel, maar soms is het handiger/prettiger in een ander pakket. En vaak zijn er veel functies nog niet beschikbaar en gebruik je dus het andere, etc. Een mix is dus logisch.

    #20507
    KeesScherer
    Participant

    Waarom is APP in de strijd gegooid? Kan PixInsight dit niet?

    Wat Vincent zegt, plus: Mozaiek maken met Pixinsight kan best, zal vele uren duren met frustaties. Met APP: Binnen 5 minuten vol-automatisch, maar dat wist je best Wim…….

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top