Mars op 4 december 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Mars op 4 december 2020

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #24339
    InFINNityDeck
    Participant

    Vanavond een vervroegd sinterklaascadeautje: het was weer even helder!

    Mars staat nog steeds mooi aan de hemel, dus maar weer even een poging gedaan. Opname (rond 21:15 UTC) en verwerking identiek aan de vorige keer.

    Helemaal rechts is Aeria als oranje vlakte te zien met daaronder Sinus Sabaeus. De Mare Australe (het gebied rond de zuidpool) steekt mooi af tegen Mare Erythraeum.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24344
    van Overzee
    Participant

    Mooie foto! Werd vanavond eigenlijk verrast door een heldere hemel. Dat is het voordeel als je een sterrenwacht hebt. Wel alles vanavond uitgelijnd op een nieuwe plek in de tuin.

     

     

    #24347
    InFINNityDeck
    Participant

    Dank je Hans,

    Ook is was verrast, zag het toevallig op buienradar. Ondanks de sterrenwacht was het toch nog een heel gedoe. Ik had sinds 13 oktober niets meer gedaan en dit was de eerste keer dat ik Mars aan het westelijk halfrond fotografeerde, hetgeen betekende dat ik eerst de C11 opnieuw moest collimeren (deze heeft last van mirror-flop). Daarna de ADC goed gezet met de ZWO ASI290MC, camera gewisseld (naar de ZWO ASI174MM) en vervolgens scherpgesteld. Aanvankelijk wou ik dit via SGP doen, maar de transparantie was te slecht en de lichtvervuiling te sterk om voldoende sterren in beeld te krijgen. Voor handmatig scherpstellen was de afstand tussen beeldscherm en focusknop weer net te ver. Dus de autofocuser maar weer in werking gezet en deze via het keyboard bediend. Tenminste, dat dacht ik, maar door de kou (vermoed ik) werkte mijn draadloze toetsenbord niet lekker. Toen bleek ook nog dat FireCapture om de een of andere reden de nodige instellingen kwijt was, pffff….

    Afijn na bijna twee uur (!) prutsen bedacht ik me dat ik misschien beter even binnen kon gaan zitten (lekker warm!) om via TeamViewer het scherpstellen af te ronden. Door de warmte ging alles beter en nog geen 10 minuten later was ik zover dat ik twee series opnames in LRGB kon starten, één om 21:05UTC en de ander om 21:15UTC, die laatste was het mooist. Hierbij ook de eerste even…

    Maar goed, eind goed, al goed, en er zijn weer twee leuke platen geschoten! :-)

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24351
    InFINNityDeck
    Participant

    Nog even een vergelijking met de vorige Mars-opname van de oppositie van 13 oktober jongstleden. Tijdens de oppositie stond Mars op een afstand van 62.7 miljoen km. Ten tijde van de opname van gisteren was dit alweer 100 miljoen km. Hierdoor is de schijnbare diameter geslonken van 22.34″ in oktober naar 13.96″ gisteren, een heel verschil zoals op onderstaande afbeelding met gelijke pixelschaal van 0.11″/px te zien is!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24353
    InFINNityDeck
    Participant

    Celestia is een programma waarmee je het zonnestelsel van alle kanten kan bekijken en dat op elke willekeurige datum. Met deze software heb ik onderstaand vergelijk tussen bovenstaande twee opnames gemaakt. Het mag duidelijk zijn, dan er binnenkort niet veel meer valt te fotograferen wat Mars betreft. Volgend jaar rond deze tijd is de afstand het grootst en zit Mars aan de andere kant van de Zon. Het jaar daarop, rond 30 november 2022 om circa middernacht, is Mars weer in oppositie, maar dan nog maar 17.20″ in schijnbare diameter.

    De cyclus van de opposities duurt circa 15 jaar, echt lekker dichtbij komt ie pas weer rond 10 september 2035, dat is de schijnbare diameter 24.62″. De twee jaar ervoor (5 juli 2033, 22.14″) en erna (11 november 2037, 18.98″) zijn ook nog wel redelijk.

    Even geduld a.u.b…. ;-)

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top