Mars

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Zwaaf
    Participant

Hallo allemaal,

Sinds de afgelopen maansverduistering heb ik mars ook ontdekt haha.

Probeer er al een paar nachten een leuke opname van te maken, maar het lukt me maar niet om er een scherpe foto van te krijgen.

Ik heb erg veel last van een ‘trillende lucht’ en krijg het er met autostakkert niet goed uit.

Heb ik gewoon steeds een erg slechter seeeing of doe ik iets niet goed?

Ik gebruik een c8 met 2,5x televue barlow en een asi224mc planeetcamera.

• This topic was modified 4 months ago by  Theunissen.

KeesScherer
    Participant

Dat is echt Mars door een zee van lucht heen in het filmpje! Ik doe niet aan planeetfotografie, maar ik zie dat de ene kant van Mars duidelijk blauw is en de andere kant duidelijk rood. Om dat te verbeteren zou een ADC nodig zijn.

Groenewold
    Moderator

Ja, zeer veel seeing denk ik in combinatie met niet perfect scherp gesteld? Dit laatste weet ik niet zeker hoor, ik heb er ook geen ervaring mee en wellicht dat dit al het beste is door de seeing heen.

Zwaaf
    Participant

Hebben jullie hier ook zo veel last van? Ik heb al 2 weken geen betere seeeing gehad voor mars. Nu heeft een deel te maken met de lage stand van mars denk ik. Maar het is ook zo dat ik mijn telescoop binnen heb staan en ik door het open raam observeer. Zou dit de grootste boosdoener zijn? (luchttrillingen rond mijn flat en tussen binnen en buitenlucht?). (het is nogal een gesjouw met mijn montering om hem steeds weer naar binnen en buiten te slepen…)

Theunissen
    Keymaster

Niet alleen rond de flat, heel Apeldoorn is een hitte eiland. Je telescoop komt qua T niet in evenwicht met de buitenlucht. Het beste kun je de telescoop een paar uur van te voren al op het balkon zetten. Nog beter de … telescoop inladen en buiten de stad gaan staan 🙂

Theunissen
    Keymaster

maar het lukt me maar niet om er een scherpe foto van te krijgen.

Hoe heb je de focus ingesteld? Ik zou eerst focussen, scherpstellen op een heldere ster en deze instelling gebruiken voor Mars in dit geval.

Zwaaf
    Participant

Ik denk dat ik de focus wel goed heb. Scherpgesteld op mars zelf. Net zolang totdat die er het scherpst en kleinste uitzag. Ik vrees dat ik met de hele opstelling inderdaad maar naar buiten moet 😉 Dank voor jullie hulp!

Engels
    Participant

Helemaal eens met Kees: lage stand, veel warmte opstijging van de atmosfeer. Ik gebruik zelf een ADC van Herman ten Haaf en dat werkt prima. Focus blijft een probleem. Nu de atmosfeer weer een beetje tot rust komt, gewoon opnieuw probreren.

Wim Engels

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.