Melkweg sessies eind augustus

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Vannacht was werkelijk een verrukkelijke nacht op een aanval van een groot aantal Stuka’s na dan (lees: muggen).

Het schrijven van de Melkweg gids inspireert niet alleen tot observatie met het blote oog en de verrekijker maar ook tot eenvoudige DSLR fotografie. Voor het eerst heb ik de DSLR op de AVX montering gebruikt. De AVX montering uitgericht op de pool en met de handcontroller een eenvoudige “User Auto Align” uitgevoerd. Geen alignment sterren dus. Een eerste slew naar Deneb liet Deneb al mooi in het “midden” van het beeldveld zien.

De Melkweg was weer goed zichtbaar met het blote oog en zelfs na het opkomen van de maan nog lang zichtbaar.

Uiteraard de Canon 7D MK2 bedient met Backyard EOS en m.b.v. de FHWM methode op Deneb gefocused. Wederom gekozen voor de Canon 18-135 mm STM lens op F3,5, 18mm. Vandaag of morgen toch maar even de Pancake lens bestellen en guiding mogelijk gaan maken, het wordt tijd voor wat meer kleur.

Bijgevoegd 100/20s opnames op ISO3200. Snelle PI bewerking  (BatchPreProcessing script, subtiele ABE, RGBWorkingSpace Correction, BackgroundNeutralization en ColorCalibration, SCNR (groen correctie) en HistogramTransformation/CurvesTransformation). Vanavond nog even flats schieten en een volledige PI bewerking op dit werkje los laten inclusief crop.

Opvallend, vannacht vielen er aardig wat vallende sterren, mooier en groter dan de nacht van 12/13 aug.

KeesScherer
    Participant

Met deze brandpuntsafstand heb je toch helemaal geen guiding nodig? Even rekenen aan de afbeeldingsmaatstaf in vergelijking met de Periodieke fout, je zal zien dat dat er ruim binnen valt. wat mij brengt bij het punt van de belichtingstijd, dat kan toch gemakkelijk 240 seconden zijn i.p.v. 20?

Theunissen
    Keymaster

Klopt inderdaad, macht der gewoonte. Ik zal vanavond eens voor de 240s gaan. Overigens (zoals ik schreef) had ik met guiding de Pancake lens (40mm) in gedachte (en is dit ook met 40mm niet nodig).

Theunissen
    Keymaster

De 40mm lens is inmiddels besteld. Ik ben benieuwd wanneer het weer omslaat :-).

van Overzee
    Participant

Ha Marc,

Goed dat je de Awe factor hebt ontdekt van wide field opnames.

Zelf heb ik een 28-105 mm telelens.

Wat een openbaring was dit voor mij.

Groet,

Hans

Theunissen
    Keymaster

Ha @hansvanoverzee,

Ja inderdaad. Het bevalt goed, ik vind het vooral leerzaam om details ook werkelijk te leren kennen en te herkennen aan de hemel met het blote oog. Het versnelt letterlijk veel. Meestal als ik met een bepaald thema bezig ben volgt hier een gids uit 🙂 … referentie voor mij, leerzaam in het algemeen (hopelijk).

De uitgeklede opstelling staat alweer klaar.  Ik denk overigens niet dat ik echt “tele” ga, lees hogere brandpunten, maar zolang er nog geen vaste opstelling is, is pure DSLR (widefield) fotografie erg leuk.

Groet,

Marc

van Overzee
    Participant

Ha Marc,

In la Blache Provence heb ik op 28 mm opnames gemaakt van de melkweg met een opname tijd van 3 minuten zonder volgen geen probleem!

Dit was denk ik wel de grens.

Vanavond gaat alles naar buiten, nu maar hopen dat het helder wordt. Er is bij ons wat sluierbewolking.

Groet,

Hans

Theunissen
    Keymaster

In la Blache Provence heb ik op 28 mm opnames gemaakt van de melkweg met een opname tijd van 3 minuten zonder volgen geen probleem!

Ik ga het ondervinden 🙂 . Veel plezier vanavond, ik ga eerst een lange broek aantrekken zzzzz…zzzzz….

Theunissen
    Keymaster

Het begint een cliché te worden, maar wat een magnifieke nacht, was de zomer lang afwezig, wat een magnifieke inhaalslag.

Het verhaal van de nacht begint met het arriveren van de Canon 40 mm pancake lens (stipt 12 die middag). Geïnspireerd door de sessies van @keesscherer ben ik vannacht aan de slag gegaan met deze lens. Ter vergelijk, referentie en een poging betere resultaten te bereiken toch weer voor Cygnus gekozen.

Na het opschroeven van de pancake ontdekte ik de mogelijkheid om m.b.v. BYE de lens te focussen (i.c.m. de FHWM waarde). Geniaal! Vervolgens was het tijd om wat test shots te nemen, aangezien ik zonder filter werk bleek 240s belichten toch te veel van het goede (kijkende naar de Histogram). Een ISO waarde van 800 op F4,5 en 120s bleek een mooie histogram op te leveren.

Nu begon het leuke deel van de nacht, een batch van 50 subs a 120 seconden ingesteld en draaien maar.

In de tussentijd viel het mij op dat de transparantie wat minder was dan de nacht ervoor, nog steeds was het Andromedanevel zichtbaar dus genoeg rede om met een Witbiertje (Gulpener) achter in de tuin te gaan zitten. Rond 23:50 zag ik in mijn ooghoek een felle flits, vanuit het Noord-Oosten viel een prachtige groene, blauwe vallende ster, fragmenterend in meerdere stukken. Niet veel later door @dekkerjj bevestigd op FaceBook.

De afgelopen nachten heb ik meer vallende sterren gezien dan tijdens het Perseïden weekend. Rond 00:43 viel me een groot rood schijnsel op aan de horizon in het oosten, de maan, wat een magnifieke maanopkomst. Langzaam en toch snel werd de rode vlek groter en groter totdat de maan volledig boven de horizon uitstak en weer kleiner werd. Rond 01:30 waren de 50 subs klaar (in de tussentijd nog de accu verwisseld). Vervolgens heb ik in haast om weer terug te keren naar mijn plekje in de achtertuin, nog een batch van 30 darks ingegeven, en een van 100 bias subs.

Rond 2:15 viel een opvallend rode ster op, verrek … dit is de eerste keer dat ik Betelgeuse zie met een buitentemperatuur van 20 graden, en wellicht zelfs voor het eerst in de maand augustus. Rond 02:45 opgebroken, bestanden overgezet naar de Mac gedouched en een snelle bewerking uitgevoerd (dezelfde bewerking als het image in de eerdere post).

Meer kleur, iets vrijer bewerkt (CurvesTransformation) en inderdaad, waterstof regio’s zichtbaar, voorzichtig zichtbaar, dit was het al op de individuele subs. Een clipfilter staat bij deze op het aankooplijstje om langer te kunnen belichten … de pancake … ik vind het lensje geniaal. 40mm pancake op mijn Canon 7D Mark II (APS-C) is een 64mm brandpunt … het valt mij niet tegen. Veel minder ster vervorming in de hoeken en het geheel lijkt scherper (dit kan natuurlijk ook een betere focus liggen).

Het ziet er na uit dat we nog 2 nachten helder weer krijgen, deze keer zonder maan … ik verheug me er nu al op.

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Fijn dat je blij bent met de 40mm Pancake Marc! Mooi verslag en heerlijk dat de lage landen ook weer eens mooie condities hebben. Met de lens stel je toch wel scherp met volle opening hoop ik? (Dan pas opnamen maken bij het gekozen diafragma, net als bij aardse fotografie)

Theunissen
    Keymaster

Met de lens stel je toch wel scherp met volle opening hoop ik? (Dan pas opnamen maken bij het gekozen diafragma, net als bij aardse fotografie)

Jazeker!

Theunissen
    Keymaster

@keesscherer Bij extreem pixelpeepen valt mij nu ook op dat de zwakste achtergrond sterren een holle kern, van éen of 2/3 pixels hebben. In een individueel sub kan ik dit niet terugzien. Heeft iemand een idee hoe deze graad van focus te halen?

KeesScherer
    Participant

De sterren aan de linker- en rechterkant zijn goed scherp, maar rondom de NA nevel niet echt. Dat is ook vreemd, is dat in een sub ook zo?

Theunissen
    Keymaster

De sterren aan de linker- en rechterkant zijn goed scherp

Moet ik nog eens induiken, ik heb inderdaad alle subs gestacked, kan best dat een of meer subs minder zijn. Het risico van toch erg nieuwsgierig zijn wat het resultaat is en om 4 uur s’ochtends PI opstarten 🙂 .

Aanvullend: ik zie de onscherpte niet echt, behalve dat alle zwakkere sterren wellicht wat minder scherp zijn.

Theunissen
    Keymaster

Een crop van de Sluiernevel regio en NGC6940. Dit is toch een fantastische manier om de hemel letterlijk te ontdekken. Als ik opnieuw kon beginnen met deze hobby kocht ik eerst een DSLR 🙂 .

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)

You need to log in or to reply to this topic.