Messier 106

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 106

Tagged: 

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • #14284
    KeesScherer
    Participant

    Ik raakte ook in de war van het control-window en de daadwerkelijke ingeladen settings uit het profiel.

    Zelfde hier. Om van dat gedoe af te zijn gebruik ik “save Sequence as” onder een nieuwe naam, haal de vorige targets weg en vul de nieuwe in. Dan weet ik dat al mijn wijzigingen steeds meegenomen worden want ik werd horendol van het steeds maar aanpassen en controleren.

    “Dit issue blijkt in versie 2.6.0.21 opgelost te zijn…” . Goed om te weten, ik gebruik Versie 2.6.0.17. Maar voorlopig toch geen update nu alle apparatuur goed werkt…..

    #14286
    Musquetier
    Participant

    Wat overigens niet helpt bij het achterhalen van dit probleem is dat de toegepaste GAIN en OFFSET niet worden opgenomen in de FIT’s header… Nu kan ik niet achterhalen per wanneer dit al niet goed gegaan is :-(

    #14288
    Groenewold
    Participant

    Is dat niet te zien door een analyse toe te passen op SNR over alle opnames? Moet toch een duidelijk verschil geven.

    #14289
    Musquetier
    Participant

    Vast wel, maar als de informatie in de FITs header stond was dat veel makkelijk (bv: APP laat de GAIN gewoon zien in de filelist)…

    #14290
    KeesScherer
    Participant

    Vast wel, maar als de informatie in de FITs header stond was dat veel makkelijk (bv: APP laat de GAIN gewoon zien in de filelist)…

    Om gain en offset in de FITs header te kunnen zetten is de eerste vereiste dat ZWO dat in de ASCOM driver beschikbaar maakt, volgens dit draadje op het SGP forum is het nog niet geregeld. (Voor mijn QHY camera zie ik wel de gain, maar niet de offset in de fits header.)

    #14308
    Musquetier
    Participant

    ZWO geeft de GAIN inmiddels ook door…

    #14309
    Groenewold
    Participant

    Te laaaaat. ;)

    #14313
    Musquetier
    Participant

    Nu ik wel een waarde anders dan nul heb in kunnen stellen voor mijn GAIN zie ik hem wel terug in mijn FIT’s header. Als de waarde nul is wordt hij kennelijk niet opgenomen in de FIT’s header…

    #14314
    Musquetier
    Participant

    PS. om even op de eerdere vraag van Kees terug te komen: ik heb een SQM meter aangeschaf en de SQM waarde in Limmen (NH) lijkt uit te bodemen op circa  19.60 mags/arcsec^2.

    #14316
    Musquetier
    Participant

    SQM kwam uiteindelijk op 19,93 uit vannacht…

    #14419
    KeesScherer
    Participant

    De GAIN setting was om onverklaarbare redenen ineens op nul komen te staan (ipv 139); hierdoor had ik heel weinig signaal en een hoop extra ruis! 

    Even voor mijn begrip Rob, (ik ben camera’s aan het vergelijken). Voor het beste dynamisch bereik van de ZWO ASI1600mm wordt gain=0 en offset =10 aangeraden door ZWO, zie deze presetwaarden in de schermprint. Waarom gebruik jij andere waarden?  Zie ook deze vergelijking waaruit blijkt dat je met de andere instellingen al snel je sterkleuren verliest…..

    #14421
    Musquetier
    Participant

    Dank voor het meedenken!

    De unity gain/offset waarde voor deze camera is 139/21. Met deze waarde beginnen de meeste gebruikers. Daarnaast zie ik goede resultaten voor smallband waarbij 200/50 wordt gebruikt (dit laatste moet ik zelf nog testen).

    Mijn ervaring met de GAIN = 0 resulteerde er juist in dat ruis juist gaat overheersen??? De resultaten met unity gain (en korte belichtingstijden) zijn veel beter t.a.v. de totale SNR.

    Daarnaast is het zo dat hoe korter je je belichting houdt hoe minder uitgesmeerde sterren je krijgt (totale seeing invloed is lager).

    Ik ben hier nog volop mee aan het experimenteren maar het aantal nachten hiervoor is momenteel zo beperkt dat het lang duurt voordat ik er een goed totaalplaatje van krijg…

    Zie ook deze vergelijking waaruit blijkt dat je met de andere instellingen al snel je sterkleuren verliest…..

    Er wordt in dit artikel gesteld dat dit geldt bij langere exposures. Als je deze echter aanpast (ik hanteer momenteel 60 sec. voor Lum en 120 sec. voor RGB maar wellicht moet ik nog korter) wordt dit probleem weer gereduceerd.

    #14428
    Musquetier
    Participant

    wellicht moet ik nog korter belichten. Deze plaat is gemaakt met 10 sec L en 15 sec RGB subs:

    #14430
    Musquetier
    Participant

    Dit is er een met 60 sec  Lums en 120 sec RGB:

    #14431
    Musquetier
    Participant

    Beide hebben niet onaardige sterrenkleur…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top