Messier 13 in Hercules

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Dit is mijn 3e poging (de laatste paar jaar) om M13 goed op de foto te krijgen. De uitdaging bij M13 is het weergeven van het dynamisch bereik, met name “de propellor/ Mercedes ster” en de sterkleuren. Voor deze poging zijn subs gemaakt op 18,21 en 22 februari 2018, 51x Rood 120 sec, 45 x Groen 120 sec en 58 x Blauw 120sec (Qhy16200 CCD/Esprit100) Stacks in APP, RGBcombine en verdere bewerking in PI. M13 bevat, zoals alle bolvorminge sterrenhopen alleen blauwe sterren en rode reuzen, (veel minder gele sterren, bij bolhopen is een “gat” in het HR diagram te zien, geen “linksboven naar rechtsonder” lijn/wolk.)

Zie hier een simulatie van de banen van de sterren in een Bolvormige sterrenhoop. Veel van de sterren die je “buiten” M13 ziet maken dus deel uit van M13. (Meer simulaties).

Flickr link   Astrobin Link

• 3 people like this.

Groenewold
    Participant

Ohhh schitterend! Inderdaad het dynamisch bereik optimaal benut zo te zien. En dank voor de extra info weer, genieten geblazen!

Heb wel wat de indruk dat het rood net een tikkie overheerst? Meer omdat het lijkt of de achtergrond ook ietwat roder oogt. Kan aan mijn monitor liggen hoor, want het effect is klein.

KeesScherer
    Participant

De achtergrond is behoorlijk neutraal, zie stats/histogram van de preview in deze 200% weergave (r:0.11 g:0.97 b:0.11)

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Nu met minder rood aandeel, statisch gezien is de achtergrond nu te blauw….(0.08, 0.09, 0.11)

• 3 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Puur smaak gebonden. Mij bevallen de lekkere “dikke” kleuren in jouw werk altijd goed.

• 1 person likes this.

Janssen
    Participant

Technisch gezien een geweldig resultaat. De bewerking vind ik persoonlijk wat minder.

Ik hou meer van subtiele kleuren. Gele en blauwe sterren met een enkele rode in plaats van een een overdaad aan paars en agressief rood.

Maar ja, waar hebben we het eigenlijk over.

Het is nog maar 40 jaar geleden dat grote 2 meter+ telescopen met enorme 4×5 inch negatieven veel minder lieten zien dan deze opname.

KeesScherer
    Participant

Dank je voor de reaktie Tom. Ik ben benieuwd naar jouw resultaten om te kunnen zien hoe jij zo’n opname bewerkt, dan kan ik daar weer van leren. Heb je een link naar jouw astrofoto’s? (Ik zie ze niet op dit forum)

Groenewold
    Participant

Ha! Ja nu heb ik inderdaad weer de indruk dat de laatste bewerking een tikkie te blauw is. Weeeeird effect hier, ik denk dat het komt omdat ik simpelweg niet zoveel kleur in mijn foto’s krijg normaal gesproken, niet gewend nog.

Frank_Teunissen
    Participant

ik vind het merendeel van de sterren ook net even te purper/roze.

Janssen
    Participant

Hallo Kees,

Mijn opnamen, waaronder M13 opgenomen met een Vixen 130 mm ED refractor, kun je vinden op Astrobin.

Opname dateert van 2012, en is bewerkt met PixInsight. Hierbij gepost op dit forum. Jouw opname laat meer zien, denk ik.

Ben er een paar jaar uit geweest, maar nu volop bezig met de zaak weer op te tuigen :-).

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

ik vind het merendeel van de sterren ook net even te purper/roze.

Is Duidelijk @Frankt, ik heb in dit geval nu eens niet toegewerkt naar sterkleuren die doorgaans in M13 foto’s worden weergegeven en begrijp dat dat raar gevonden wordt (Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij bijzonder. {Nee ik kijk daar niet naar, maar de kreet kan je niet ontgaan}). Ik ga nog eens verder op zoek naar spectraaltypen in M13.

• 2 people like this.

Frank_Teunissen
    Participant

Jaaa ! Kees, ik moest zo lachen om je reactie. Ik heb dit trouwens wel gezien.. 🙂

Succes er mee! Groeten uit een ijzig Nederland

Ps heb die M13 ook wel eens gepost met slechts 200s belichtingstijd. Ik ga het nog eens proberen!

• 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

Gebruikmakende van PhotometricColorCalibration in Pixinsight heb ik het spectraaltype van de oranje-gele ster HIP81848 die zo prominent in beeld is als uitgangspunt genomen voor de kleur calibratie. Vervolgens Arcsinhstretch en een histogramstretch tot het goede nivo. Dan kan de kleurverzadiging omhoog want er is zelfs geen HDRMultiscale nodig (beetje “overboard” gegaan met verzadiging om het effect te laten zien).

• 5 people like this.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)

You need to log in or to reply to this topic.