Messier 15

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

M15 is ontdekt in 1746 door de Italiaans/Franse astronoom Jean-Dominique Maraldi in het sterrenbeeld Pegasus. M15 ligt op ongeveer 34.000 lichtjaren verwijderd van de aarde en heeft een diameter om nabij 175 lichtjaren. In 1927 ontdekte F.G. Pease dat een al eerder als een eigenaardige ster aangezien object feitelijk een planetair nevel is. Pease 1 is niet makkelijk vast te leggen, en nog moeilijker visueel waar te nemen, dit is echter niet onmogelijk, zie link op open pdf onderaan deze post.

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/bestanden/artikel-m15.pdf

Dit cluster is een van de meest compacte in onze melkweg en een van de oudste (schatting: 12 miljard jaar).

Gisteravond trok na de afstelling van de telescoop setup en calibratie van PHD2 de hemel snel dicht met sluierbewolking. M15 stond niet op de planning (NGC 6946 wel) maar Pegasus was nog goed zichtbaar tussen de bewolking.

Deze M15 opname is opgebouwd uit 10×4 minuten ISO1600 opnames om de guiding weer eens goed te testen. Volledige PixInsight bewerking conform de PixInsight Gids en lights gecalibreerd met 100 bias (en superbias), 25 darks en 100 flats. Edge HD8, FR7, Canon MK7D2 met Baader UHC-S filter. En zoals altijd 🙂 , de montering was weer TE goed gebalanceerd.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

KeesScherer
    Participant

Marc, voor een beter begrip; wat is een “FR7”? (Reducer?) Welke iso heb je gebruikt? De Edge HD is f10, 4 minuten subs lijken mij erg kort, wat was de achtergrond ADU? En hoe zag je dat de boel te goed in balans was, oftwele wat zag je in de guiding grafiek?

Sorry, best veel vragen zie ik nu…

Theunissen
    Keymaster

Marc, voor een beter begrip; wat is een “FR7”? (Reducer?) Welke iso heb je gebruikt? De Edge HD is f10, 4 minuten subs lijken mij erg kort, wat was de achtergrond ADU? En hoe zag je dat de boel te goed in balans was, oftwele wat zag je in de guiding grafiek?

Geen probleem. FR7 (inderdaad kon de omschrijving wat netter), is de Celestron Focal Reducer (0,7). Iso 1600. RA schommelde rond de 0.65 en DEC rond de 0,50. Ik heb de balancering niet een tikkeltje oost zwaar gemaakt (simpelweg, ik vergeet het altijd), dit bedoel ik met TE goed in balans op beide assen. ADU eerlijk gezegd niet opgelet. Ik heb wel met maken van flats op de median gelet.

Overigens lees ik her en der dat sommige DSLR gebruikers geen Darks gebruiken, ik heb een calibratie run gedraaid zonder darks. Met darks is velen malen beter (logisch ook).

KeesScherer
    Participant

Allereerst had ik natuurlijk moeten zeggen dat het heerlijk is om weer een deepskyopname van jouw hand te zien!

Dan zou je een RMS van 0.4″ moeten halen om volgfoutvrij te zijn(2/3 van 0.6″image scale bij 4 mu pixels en 1400mm brandpunt) dus dat is krap. Ook lijkt 4 minuten iso1600 bij f7 en een UHC-S filter erg kort hoor, ik zou 16 minuten gebruiken per sub en 8 minuten zonder UHC-S. Maar dat hangt ook van de achtergrond helderheid/lichtvervuiling af. Vandaar de ADU vraag. Darks zijn bij b.v. een Canon 6D niet nodig wanneer je voldoende dithering gebruikt en de sensortemperatuur lager is dan 20 Celcius.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Ah, interessant weetje nog wat de 6D betreft. Bij 20 graden en lager, vandaar dat ik mijn HAlpha opnames van laatst met darks toch beter vond. 🙂

Theunissen
    Keymaster

Allereerst had ik natuurlijk moeten zeggen dat het heerlijk is om weer een deepskyopname van jouw hand te zien!

Dank! Ik mis toch een beetje de routine het laatste jaar (zoals velen). Kleine dingen die je vergeet.

Theunissen
    Keymaster

Ook lijkt 4 minuten iso1600 bij f7 en een UHC-S filter erg kort hoor, ik zou 16 minuten gebruiken per sub en 8 minuten zonder UHC-S.

Zijn er eigenlijk vuistregels in de relatie tussen filters en belichtingstijden? Ik heb hierop nog niet “gegoogeld”.

KeesScherer
    Participant

Ook lijkt 4 minuten iso1600 bij f7 en een UHC-S filter erg kort hoor, ik zou 16 minuten gebruiken per sub en 8 minuten zonder UHC-S.

Zijn er eigenlijk vuistregels in de relatie tussen filters en belichtingstijden? Ik heb hierop nog niet “gegoogeld”.

Vuistregel: bij gebruik van een Light pollution filter belichtingstijd verdubbelen. (Beter dan vuistregel, belicht tot achtergrond ADU=10% volle ADU schaal.)

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Vuistregel: bij gebruik van een Light pollution filter belichtingstijd verdubbelen. (Beter dan vuistregel, belicht tot achtergrond ADU=10% volle ADU schaal.)

Dank Kees, ik heb me vorig jaar uitgebreid verdiept in de theorie o.a. achter ADU, full well cap., etc … ik ben het weer vergeten 🙂 … ik zal me er dus opnieuw in mogen verdiepen.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Dank! Ik mis toch een beetje de routine het laatste jaar (zoals velen). Kleine dingen die je vergeet.

Het schiet me net te binnen, ik ben vergeten om de OTA te draaien (sterrenbeeld in de poolzoeker in dezelfde “oriëntatie” als de Grote Beer of Cassiopeia te draaien) tijdens de pooluitlijning. Dit zou een apart topic onderwerp kunnen zijn, klunzige ervaringen 🙂 .

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You need to log in or to reply to this topic.