Messier 81 groep

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Messier 81 groep

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #22562
    KeesScherer
    Participant

    Dit is een verzamelpost die ik wil gebruiken om een aantal stelsels in de M81 groep te laten zien/ bespreken. De eerste afbeelding laat 22 van de meer dan 33 leden van deze groep zien gemarkeerd en met code zoals terug te vinden is in de tabel op de afbeelding rechtsonder. Dit is een deel van het IFN mozaiek, maar nu met Noord boven en bewerkt zodat de zwakkere M81 group stelsels goed te zien zijn. De afbeelding hier op SN is een 50% versie, voor 100% weergave zie hier op Flickr, klikken op de Flickr opname brengt de 100% versie op een mooie manier in beeld. Het eerste uitgangspunt was de tabel op de M81 group Wikipedia pagina, daarnaast heb ik de tabellen en afbeeldingen uit de referenties 1,2 en 3 gebruikt om opnamen te vergelijken met mijn eigen opnamen. In een paar vervolgposts zal ik bij een aantal objecten meer op details ingaan.  (Geen foto’s posten in dit draadje alsjeblieft voordat de eindpost is geplaatst)

    ref. 1:”The M 81 group of galaxies: New distances, kinematics and structure

    ref.2:”Dwarf spheroidal galaxies in the M81 group imaged with WFPC2

    ref.3:”Discovery of new dwarf galaxies in the M81 group

    #22563
    InFINNityDeck
    Participant

    Mooie plaat Kees, heel wat uurtjes alles bij elkaar naar ik aan mag nemen?

    Begrijp ik het goed dat het sterrenstelsel op circa (10h30m, 70°) geen onderdeel van de cluster is? In Stellarium kan ik hem niet vinden.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #22564
    KeesScherer
    Participant

    Dank je Nicolàs, dit is ca. 1000×300 seconden, en een week uitzoekwerk. Dat sterrenstelsel is PGC30983 op 104 Miljoen lichtjaar, dus geen onderdeel van de groep op 12 miljoen Lj. Op deze versie op Astrobin zijn ook de PGC annotaties te zien.

    #22565
    Groenewold
    Participant

    Spectaculair, superlatieven schieten tekort. :) Ik denk dat dit echt mijn favouriete onderdeel van de hobby is, lekker speuren in de achtergrond. Dank!

    Is magnitude 17.5 zo ongeveer de max voor jou daar?

    #22566
    KeesScherer
    Participant

    Een tante had een mooi superlatief; “alleraardigst” ;-)  De magnitude 17.5 is voor FM1, maar die magnitude zegt niet veel over de helderheid van een stelsel omdat het licht geen puntbron is. Daarom is de kolom links daarvan met magnitude per vierkante boogseconde een betere maatstaf, daar staat 24.8. De SQM is hier 20.8-21.0 en met 30-45 uur luminance is in de praktijk zo’n 27 mag/arcsec^2 zichtbaar te maken. Daarmee zijn “normale” stelsels tot ca. 8 miljard lichtjaar te zien (Over het hele beeldveld zijn clusters in de achtergrond te zien, b.v. rond IC2574 en DD78). Quasars zijn puntbronnen (Quasi-Stellar) en Quasar S5-0014-81 op 12.1 miljard lichtjaar is al te zien met 30 minuten integratietijd.

    #22568
    KeesScherer
    Participant

    DD078 en Bolvormige sterrenhoop DD078-C1 op 12 Miljoen Lichtjaar.

    Zelfs om dwergstelsels circelen bolvormige sterrenhopen, in dit artikel (PDF): “Dwarf spheroidal galaxies in the M81 group imaged with WFPC2” wordt de WFPC2 camera van de Hubble Space telescope gebruikt om een aantal van de M81 groep stelsels te onderzoeken. DD78 is met 26.1 mag/”^2 erg zwak, maar goed zichtbaar op mijn 422×300 seconden luminance 2x drizzle foto. Ook de bolhoop DD078-C1 is zichtbaar, als stervormig puntje ( afmeting 1″). De gemarkeerde Hubble opname is daarvoor als referentie gebruikt.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top