Monoceros Nevels

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Monoceros Nevels

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #11696
    KeesScherer
    Participant

    NGC2182 is de blauwe reflectienevel boven, NGC2170 is de blauwe reflectienevel onderaan. Daar tussen de twee blauwe reflectienevels VDB69 en 68 en helemaal rechts de blauwe reflectienevel VDB70. Merkwaardig is verder dat de blauwe ster onder in beeld ook een NGC nummer heeft (NGC2167 ) (Zie ook hier). Van de rode emissienevels kan ik geen referentie vinden en van alle donkere nevels lukt mij dat ook nog niet.

    Na een aantal complete bewerkingen is dit een uitsnede/resultaat dat voorlopig even het beste “presentabel” is. Het is een relatief kleine uitsnede van het totaalbeeld. Esprit 100 f5.5 APO/ canon 6Da/ Optolong-L filter/GM2000 HPS II (unguided) 262×240 seconden iso1600, in Pixinsight bewerkt met 150 Bias/34 Flat.

    #11697
    Bus
    Participant

    Prachtig resultaat Kees, Ik houdt van mooie verzadigde kleuren.

    Wat ik mij afvraag, merk je ook echt verschil tussen een kale stack en een stack waarbij je de bias frames eraf haalt

    #11701
    Theunissen
    Participant

    Werkelijk prachtig. Ik ga me eens even verdiepen in de objecten te zien. Heb je nog een “widefield” platesolve?

    #11703
    KeesScherer
    Participant

    Werkelijk prachtig. Ik ga me eens even verdiepen in de objecten te zien. Heb je nog een “widefield” platesolve?

    dit is de volledige ruwe stack met platesolve resultaten.

    #11704
    Theunissen
    Participant

    dit is de volledige ruwe stack met platesolve resultaten.

    Dank, die had je direct moeten uploaden, wauw.

    #11705
    KeesScherer
    Participant

    Wat ik mij afvraag, merk je ook echt verschil tussen een kale stack en een stack waarbij je de bias frames eraf haalt

    Ja, dat merk je heel goed. Ik heb geen voorbeeld, sinds ik dat heb getest gebruik ik altijd een set bias frames. Maar het is het beste om dat zelf een keer uit te proberen lijkt mij.

    #11706
    Theunissen
    Participant

    en … er is niet makkelijker dan Bias subs aanmaken.

    #11707
    Bus
    Participant

    Ja dat klopt idd.

    Wat mijn probleem meestal is is dat ik doorschiet tot de accu van de camera leeg is (ongeveer 3 uur). Daarna ruim ik de boel altijd weer op of haal het de volgende ochtend weer naar binnen. Het zou dan dus lonen om voordat je de opname sessie start eerst een set bias and darks te schieten alvorens te beginnen met de lights en de batterij leeg te trekken (dan maar iets minder lights als dat de kwaliteit van de foto’s verbeterd).

    Ik zal het eens uitproberen. bedankt.

    #11708
    KeesScherer
    Participant

    Rutger, een set bias frames hoef je maar 1 of 2 keer per jaar te maken…….

    #11709
    Groenewold
    Participant

    Ohhh prachtig Kees! Echt geweldig al die onbekende objecten. Heerlijke variatie in het geheel!

    #11710
    Groenewold
    Participant

    Yep Rutger, ik gebruik nog steeds een Master-Bias van vorig seizoen. Darks ook, maar dat is minder verstandig (gemaakt in warmere dagen). Dus die moet ik eigenlijk nog eens verversen.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top