Mosaic Rosette nevel en omgeving (WIP)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Bus
    Participant

Eergisteren (03-02-2019) hadden we een onverwacht heldere avond. Een prima gelegenheid om de ASIAIR + ASI294MC Pro eens aan het werk te zetten.

Dit keer met gebruik making van de Samyang 135mm telelens op f2 en een 2” Ha-filter om zo de mooie Ha-emissie gebieden in de kop van de Eenhoorn eens op de korrel te nemen.

Aangezien het beeldveld van de 135mm Samyang weliswaar “widefield” is in vergelijking met een Telescoop had ik toch 3 panelen nodig om alles mooi in beeld te krijgen.

Het eerste paneel was gericht op de Rosette nevel, hier heb ik 10x5min subs opgenomen.

Het tweede paneel besloeg het gebied rond de Cone-nevel en de rest v/d Kerstboom met bijbehorende nevels. Ook hier heb ik 10x5min subs opgenomen.

Het derde paneel besloeg het gebied ten Zuid-westen van de Rosette nevel….Hier kon ik helaas maar 4x5min subs van opnemen aangezien er een boom vd gemeente vervelend in het pad staat.

Uiteindelijk heb ik de subs aan APP gevoerd met dit als resultaat. In eerste instantie nog een harde bewerking aangezien ik nog geen darks, flats en bias frames heb gemaakt. Ook zal ik de totale integratie graag naar de 3 uur per paneel willen brengen wat de foto ook ten goede zal komen. En tot slot wil ik er ook nog kleurdata aan toevoegen gemaakt met mijn gemodificeerde Sony A6000….maar dat is voor een andere keer….vandaar ook de WIP.

Technische details:

Montering: iOptron CEM25p

Camera: ASI284MC Pro op gain 100 zonder koeling

Lens: Samyang 135mm f2.0

Filter: Omegon 12nm Ha-filter

Integratie: 24x5min 3 panel mosaic

Guidecamera: ZWO ASI 120mm mini en Orion 50mm mini guidescope

De hele mikmak aangestuurd door de ZWO ASI AIR

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Veelbelovend Rutger. Je moet toch iets meer werk duwen in de pooluitlijning en wellicht ook guiding. De sterren zijn niet rond en ook de grotere lijken weer wat uitgebeten (kartelig). Dit geldt tot op heden klaarblijkelijk.

Overigens, neem nu gewoon minimaal darks, met APP heb je hiermee direct het Bias signaal naast de Dark current te pakken. Twee van de drie calibratie typen dus, resultaat: direct een rustigere achtergrond en tevens al fijner te stretchen.

Bus
    Participant

Veelbelovend Rutger. Je moet toch iets meer werk duwen in de pooluitlijning en wellicht ook guiding. De sterren zijn niet rond en ook de grotere lijken weer wat uitgebeten (kartelig). Dit geldt tot op heden klaarblijkelijk. Overigens, neem nu gewoon minimaal darks, met APP heb je hiermee direct het Bias signaal naast de Dark current te pakken. Twee van de drie calibratie typen dus, resultaat: direct een rustigere achtergrond en tevens al fijner te stretchen.

Bedankt voor je reactie Marc,

Ik denk dat de vorm vd sterren er voornamelijk “raar” uitzien door de AstronomyTools bewerking in photoshop waarbij ik het “reduce stars” filter hoogstwaarschijnlijk iets te vaak heb toegepast om de nevels wat beter tot uiting te brengen.

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met je eerst opmerking over Pooluitlijning en Guiding….De pool staat binnen 2 arc sec.  volgens de handcontroller en ook de guidegrafiek staat op ~1.60 RMS…Dat moet, lijkt mij, ruim voldoende zijn voor ronde sterren gezien de pixelscale van de camera/lens combinatie (4.63um bij 135mm = 7.07″/pixel volgens https://astronomy.tools/calculators/ccd

Helemaal met een vergevingsgezinde 135mm telelens. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten (Ik leer graag bij van de kenners)

Daarnaast zal ik je opmerking over Darks zeker ten harte nemen. Voorheen was het maken van darks wat lastiger dan nu en liet ik dat idd vaak achterwege. Nu kan ik met de ASI294MC Pro een bibliotheek van Darks (en Bias) aanleggen bij bijvoorbeeld steeds 5ºC temperatuurverschil vanwege de TEC-cooler.

Heb jij misschien nog goed tips om de sterren in een foto te reduceren zodat de nevelstructuren meer tot hun recht komen tussen al dat stergeweld???

Bedankt voor je opmerkingen en reactie.

Mvg,

Rutger

Bus
    Participant

Hierbij nog wat screenshots vd ASIAIR app waarmee zowel de montering als de guidecam en main camera worden aangestuurd en Skysafari om het beeldveld vd opname aan te geven.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met je eerst opmerking over Pooluitlijning en Guiding…

Dat hoeft ook niet, toch vind ik de sterren wat uitgerekt uitzien, juist door de vergevingsgezindheid van de setup moet dit wel ergens vandaan komen. Dit thema staat voor mij persoonlijk altijd hoog op de agenda als ik aan de slag ga. Mooie ronde sterren dragen significant bij aan het eindresultaat. Balanceren, kabelmanagement … mogelijkheden zat om te optimaliseren. Als je naar de langere subs toe gaat zien we het vanzelf …

Theunissen
    Keymaster

Heb jij misschien nog goed tips om de sterren in een foto te reduceren zodat de nevelstructuren meer tot hun recht komen tussen al dat stergeweld???

Eh ja, PixInsight 🙂 .

Bus
    Participant

Dat hoeft ook niet, toch vind ik de sterren wat uitgerekt uitzien, juist door de vergevingsgezindheid van de setup moet dit wel ergens vandaan komen. Dit thema staat voor mij persoonlijk altijd hoog op de agenda als ik aan de slag ga. Mooie ronde sterren dragen significant bij aan het eindresultaat. Balanceren, kabelmanagement … mogelijkheden zat om te optimaliseren. Als je naar de langere subs toe gaat zien we het vanzelf …

Er valt inderdaad een hoop te optimaliseren. Echter met een setup die je iedere keer naar buiten moet zetten heeft optimalisatie weinig zin aangezien de scope en montering steeds op een andere plek staan dan de vorige sessie. Een vaste opstelling leent zich hier een stuk beter voor lijkt mij. Ik ben dan ook meer van het type “plaatjes schieten als het kan” en (nog) niet zo zeer van het nastreven van perfectie. Al snap ik best dat je daar uiteindelijk toch naar toe werkt/streeft.

Desalniettemin was ik best “tevreden” (altijd ruimte voor verbetering zoals jij ook al aangeeft) over mijn Ha-mosaic gemaakt met een kleurencamera.

Engels
    Participant

Vraagje: hoe haal je je opnamen van de sd kaart van de asiair? Haal je iedere keer de kaart eruit of kun je downloaden ook on-line , en met name het deleten van gemaakte opnamen op de sd kaart

Theunissen
    Keymaster

De Asi Zwo AIR is in feite niet meer dan een Raspberry PI 3b+ bordje. Op de SD kaart staat niet alleen de data maar eveneens het door ASI geïnstalleerde OS (een Linux OS, welteverstaan Debian/raspberry image + Indi + wat custom werk).

Je kunt de SD kaart niet gebruiken voor gegevens overdracht naar bijv je Mac, aangezien het Linux bestandssysteem (Ext4) niet door de Mac gemount kan worden (hier zijn overigens wel tooltjes voor, maar het is niet aan te raden).

Dat blijven bestandsoverdracht via Wifi of een vaste Ethernet aansluiting mogelijk. Wellicht kan een USB stick  nog gebruikt worden voor opslag (direct tijdens en van de opnames). Tevens zal deleten mogelijk zijn via de door de Raspberry gedeelde Samba folder.

Dit laatste kan beter door @buzzmeister beantwoord worden.

Bus
    Participant

Vraagje: hoe haal je je opnamen van de sd kaart van de asiair? Haal je iedere keer de kaart eruit of kun je downloaden ook on-line , en met name het deleten van gemaakte opnamen op de sd kaart

Je kan een WiFi verbinding tussen je PC en de ASIAIR tot stand brengen waarna je de bestanden vanaf de ASIAIR kunt overzetten op een map van je PC. Dit gaat echter niet erg snel bij mij (hangt vast ook af van je internetsnelheid).

Ikzelf haal meestal de SD-kaart uit de ASIAIR en doe deze in een cardreader van mijn PC waarna ik gewoon de bestanden kopieer. Gaat een stuk sneller ;-). Een back-up maken van je SD-card is wel aan te raden aangezien SD-kaartjes nog wel eens “corrupt/stuk” kunnen gaan, en aangezien de software om de ASIAIR hiermee te bedienen erop staat is een reservekopie geen overbodige luxe.

Theunissen
    Keymaster

Ikzelf haal meestal de SD-kaart uit de ASIAIR en doe deze in een cardreader van mijn PC waarna ik gewoon de bestanden kopieer. Gaat een stuk sneller ;-).

Ah, natuurlijk! 2 partities. Een 25GB partitie FAT32 geformatteerd en de rest EXT4 (Linux). Kun je in de software  niet aangeven de data op een USB stick te zetten (tijdens het schieten)?

han.k
    Participant

Het mosaic is wat mij betreft prima gelukt. De naden zijn niet te zien. De sterren zijn kleiner dan 2×2 pixels wat vrijwel perfect is tegen undersampling aan. De piek is vaak in een heel klein gebied van een a twee pixel geconstreerd dus vaak hangen er 2 pixels aan een kant aan.

Han

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

You need to log in or to reply to this topic.