Mount slew and camera sync

• This topic contains 5 replies, has 4 voices, and was last updated by  Moonen 2 months ago.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Bakx
    Participant

Ik heb sinds kort een vreemd probleem.

De camera begint al met exposen voordat de mount klaar is met zijn slew.

Hetzelfde met dithering. De dither gebeurt zomaar halverwege een exposure.

Voorheen nooit last van gehad. Heeft iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

Ik gebruik SGP.  In de settings heb ik voor guiding direct mount guider met 0,1 sec dither, staan en 5 sec settling voor de mount.

Dat ging altijd goed.

Bijgevoegd 2 voorbeelden. Het uiteindelijk resultaat heeft duidelijk te lijden van het dither-probleem.

KeesScherer
    Participant

Arie, ik weet dat je een 10 Micron mount hebt.

Mijn instelling voor de 10 Micron is:

• This reply was modified 2 months, 1 week ago by  Theunissen.

Bakx
    Participant

Dit is wat ik heb. Extreme Dither zit er niet meer bij. Maar dat zat het bij mij nooit. Deze instelling heb ik altijd gebruikt en dat werkte gewoon.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het de “nieuwe”ascom driver van QHY is.

In SGP zie ik links onder wat SGP voor opdrachten geeft. Daar staat ook dat hij een dither doet en daarna een paar seconden wacht.

Maar de camera gaat gewoon zijn gang.

KeesScherer
    Participant

Dan zou ik de vorige versie van die QHY ASCOM driver installeren. Mijn Scopedome updatebeleid is: “If it aint broke, don’t fix it”.

han.k
    Participant

Voor mijn “goedkopere HEQ5 moet ik 20 seconden wachten na een slew voordat de tandwielen/tandriem gezet zijn. “Het is een beetje random. Soms duurt het 10 of 5 seconden en de “settle time” van 20 seconden is een veilige waarde die in 98% van de gevallen werkt. Een duurdere montering zal waarschijnlijk een kortere “settle time” hebben maar ook deze kan variable zijn. Is 5 seconden “settle time” dan altijd goed?

–Han

Moonen
    Participant

Hangt een beetje af van hoe je wormwiel-tandwiel is afgesteld. Te ver van elkaar resulteert in een langere periode totdat alles weer in elkaar grijpt en weer gaat volgen.Te dicht tegen elkaar geeft een kortere wachttijd maar kan ervoor zorgen dat de zaak gaat wringen en alles kapot draait. Wat wil helpen is om ervoor te zorgen dat het deel van je setup dat omhoog moet komen tijdens het volgen (ten oosten van de meridiaan is dat je contra-as en ten westen de kijker) zwaardeer te maken. Kort door de bocht: voor de meridiaan (ten oosten van het zuiden) moet je contra-as zwaarder zijn en ten westen van het het zuiden de kant met kijker. De tandwielen grijpen dan sneller in elkaar.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.