Narrow band imaging vraag.

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Narrow band imaging vraag.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #7282
    Schreurs
    Participant

    Hallo,

    2 nachten geleden heb ik opnames gemaakt van Ngc7000 maar dit maal met een OIII filter. Zoals met H alpha filter heb ik enkel het rode kanaal overgehouden.

    Met OIII het blauwe kanaal overhouden en SII het groene kanaal.

    Is mijn veronderstelling juist?

    Mvg Paul

    #7283
    Van den Broek
    Participant

    Nee, Ha en SII zitten in het rode kanaal, OIII zit op de rand van Blauw en Groen, dus die beide kan je ook overhouden als je een kleuren camera gebruikt, let wel dit is de opname, en waar een bepaald filter signaal gaat geven op een kleuren camera.
    Als je over bewerken spreekt kan je bvb wel een bepaalde filter gaan matchen zoals je beschrijft …
    Je kan bvb OIII aan blauw toewijzen Ha aan Groen en SII aan rood, dit noemt men het hubble palet, maar eigenlijk staat het vrij om naar eigen smaak en goesting een combinatie te doen …

    #7284
    Groenewold
    Participant

    Je kan het eenvoudig opzoeken door te kijken naar de golflengte welke je filters doorlaten. Hier zit een bepaalde kleur aan verbonden en dit correspondeert dan weer met de R, G of B pixels van je camera (althans, van de Bayer matrix). Die kanalen kan je dus isoleren. Is het op de grens, zoals Yves aangeeft, dan kijk je kritisch in PixInsight of het nut heeft 2 kanalen te combineren of niet. Zo zou ik het doen, althans.

    #7285
    Theunissen
    Participant

    Met OIII het blauwe kanaal overhouden en SII het groene kanaal. Is mijn veronderstelling juist? Mvg Paul

    Feitelijk wel. Zie https://starizona.com/acb/ccd/advimnarrow2.aspx , eenvoudige en doeltreffende uitleg.

    #7287
    Schreurs
    Participant

    Dank aan jullie vlugge respons heren,daar kan ik al mee verder maar ik denk dat er nog vragen gaan komen.?

    Mvg Paul

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top