NGC 6888 (Crescent)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Een opname van NGC 6888 (Crescent) om op 18-6-2017 in het sterrenbeeld de Zwaan.

Het is een emissienevel en bevindt zich op ca 5000 lichtjaar van ons vandaan.

Totaal heb ik 58 opnames van 1 minuut ISO 800 gemaakt met een Canon 600D (mod) en heb ik een LPF filter toegepast.

Stacken en gedeeltelijk voorbewerking in APP verder DPP van Canon toegepast.

Het zicht was niet geweldig er was enige hoge bewolking aanwezig.

• 5 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Kijk! Dit was de rede waarom software geneuzel van belang is 🙂 … alleen met dit verschil, eindelijk is er software die niet alleen goed is, maar ook nog redelijk laagdrempelig!

• 3 people like this.

van Overzee
    Participant

Helemaal mee eens!

Het is een fantastisch programma en de resultaten zijn voor mij verbluffend.

• 3 people like this.

van Overzee
    Participant

Hierbij nog een plaatje met de star colour calibration

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Ik vind het eerste image beter qua kleurstelling. Nu is mijn ervaring ook dat de kleur calibratie ook een sport is. In PI zou dit image trouwens vervolgens van de groenzweem ontdaan worden door het SCNR tool.

van Overzee
    Participant

Bedankt! Het blijft toch altijd moeilijk met een computerscherm.

Als de omgeving donker is lijken de  plaatjes ook beter te zijn.

Ik werk mbv een laptop HP probook, ook niet de goedkoopste.

Ik overweeg toch om een los scherm aan te schaffen.

Wat is jullie ervaring hier mee

Theunissen
    Keymaster

Ik gebruik Mac’s, Het korte en krachtige antwoord 🙂 .

Haverkamp
    Participant

Ik denk ook dat de eerste wat geslaagder is, de achtergrond is wat donkerder wat helpt met contrast op de crescent.

Ik denk dat je in de tweede versie met name de cyan in de blauw/groene =cyan sterren wat kan corrigeren met selective color. Selecteer dan cyan als kleur en injecteer negatief yellow (wat blauw is ).

Wat ik in de tweede geslaagder vind is dat je meer van de waterstof wolken om de crescent heen ziet 😉

Ondanks nog geen guider, al prima signaal vind ik !

Musquetier
    Participant

BIk overweeg toch om een los scherm aan te schaffen. Wat is jullie ervaring hier mee

Ik gebruik een apart scherm icm de Dell XPS laptop. Een iiyama 27″ (2560 x 1440 pixels) en die bevalt erg goed qua photo bewerking…

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Dit zijn vaak dezelfde panels zoals in Mac’s gebruikt (LG of Sharp panels als ik mij niet vergis). Even onderzoeken in welke monitors of laptop schermen welke panels worden gebruikt kan dus handig zijn.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Uiteindelijk moet je alle monitoren gewoon een keer kalibreren. Ik heb hiervoor een Spyder gekocht, gebruik je vrijwel nooit, maar was toch heel fijn toen ik mijn uiteindelijke foto voor afdruk ging verwerken. Als iedereen zijn monitor goed zou kalibreren, zouden we naar dezelfde kleuren kijken.

van Overzee
    Participant

Bedankt Vincent, dat is een goede tip. Ga zoeken.

Groenewold
    Participant

Musquetier
    Participant

Ik ben wel benieuwd, maak dat nu nog veel uit als je dit gedaan hebt? Is het de investering waard? Ik hem al te koop staan voor 105 euro bij Kamera Express.

Groenewold
    Participant

Is het de investering waard… dat ligt eraan. Voor mij wel omdat ik geen fotograaf ben die gaat voor veel foto’s, snel posten, maar juist een maand lang kan zitten prutsen aan een bewerking. Ik ga niet zoveel tijd spenderen aan minieme details met een monitor waar de kleuren wellicht niet juist zijn. Het helpt ook heel goed om wat sneller de print in 1x goed afgedrukt te krijgen (kan ook wat kosten, sowieso altijd een proefafdruk doen). Maar ja, ik gebruik het misschien 2x per jaar…

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)

You need to log in or to reply to this topic.