NGC 6888 (Sikkelnevel)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 6888 (Sikkelnevel)

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #21536
    van Overzee
    Participant

    Hierbij een opname van de Sikkelnevel (NGC 6888) van uit mijn achtertuin in Haarlem.

    Opnames in de nachten van 28 en 29 juni en 5 juli.

    Dus de lichte nachten.

    Het was wel opvallend, dat het na 1,00 uur toch wel behoorlijk donker was, de SQM-waarde bedroeg ca 19,2-19,4. In de winter meet ik ca 19,6. Misschien was er gewoon wat minder lichtvervuiling?

    Deze nevel bevindt zich ca 5000 lichtjaar van ons vandaan en heeft een diameter van ca 25.000 lichtjaar.

    In het centrum van de sikkel nevel bevindt zich een Wolf-Rayetster W 136. Dit is een ster met een massa van meer dan 20 zonnemassa’s. Deze sterren hebben een gigantisch massaverlies per jaar en zijn erg heet ca 20.000 tot 50.000 graden Kelvin. Het merkwaardige is, dat waterstof in deze sterren ontbreekt, wel zijn er grote hoeveelheden stikstof en/of koolstof en zuurstof.

    De buitenste lagen zijn gewoon weggeblazen, dit is de nevel die we kunnen zien.

    Van de ster is alleen de kern over en deze bevindt zich in het laatste stadium van zijn leven en uiteindelijk zal deze exploderen in een supernova. De kans is reeel aanwezig, dat deze ster zal instorten en zal eindigen als een zwart gat

    Totaal zijn 50 opnames gemaakt van 4 minuten en 6 opnames van 6 minuten op ISO 800, ofwel bijna 4 uur. Helaas is het niet meer gelukt om H-alpha opnames te maken.

    Persoonlijk denk ik, dat ik toch eens aan een fieldflatner moet gaan denken.

    Gestapeld en voorbewerkt in APP en nabewerkt mbv  APP en DPP van Canon,

    met flats, bias en darks.

    Set up:

    –              Takahashi TOA refractor 130 mm F7,7

    –              Montering CGEM

    –              ZWO volgkijker 60 mm F4,6

    –              Lacerta MGEN V2 autoguider

    –              Canon 600D (mod) met Clip In LPF filter van Hutech

     

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top