NGC 6960 “the Witches Broom”

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Afgelopen zondag avond 25/8 heb ik de zaak toch maar weer opgesteld.

Ik keek naar boven maar 5 sterren waren te zien van het sterrenbeeld de Zwaan.

De SQM was 19,2 Bortle 6, gewoon bagger.

In Normandie zag ik ongeveer 100 sterren,

Maar ja toch maar weer geprobeerd.

Ik werd toch wel verrast door het resultaat met mijn Idas Hutech LPF filter.

De NGC 6960 “The Witches Broom”

Supernova 5000 – 10.000 jaar geleden op een afstand van ca 5.000 lichtjaar bij ons vandaan.

De ster 52 Cygnus is alleen wat uitgebrand, ik zal kijken of ik hier wat aan kan doen.

Totaal 25 x 4 minuut ISO 800

Set up:

–              Takahashi TOA refractor 130 mm F7,7

–              Montering CGEM

–              ZWO volgkijker 60 mm F4,6

–              Lacerta MGEN V2 autoguider

–             Canon 600D (mod)

• This topic was modified 3 weeks ago by  van Overzee.
    • 4 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Zo zie je maar! Je hebt aardig wat details weten vast te leggen.

Frank_Teunissen
    Participant

Vind ‘m helemaal niet zo gek gezien de condities.

InFINNity Deck
    Participant

Ik ben natuurlijk nog vrij nieuw in dit wereldje (net een jaar aan het fotograferen) en heb hier nog nooit een SQM meter naar de hemel gericht, maar als ik op een heldere avond in het observatorium ben, hoef ik geen verlichting aan te doen, het is er licht zat van alle lichtvervuiling. Toch vind ik het opmerkelijk wat voor kwaliteit er überhaupt hier in Nederland haalbaar is. Afgelopen weken was de horizon diverse malen tot op circa 20 graden hoogte gekleurd van het omgevingslicht. Desalniettemin vind ik mijn Pelikaan en Zwanemuur niet tegenvallen, en dat zelfde vind ik van jouw Heksenbezem. Van zowel jouw als mijn opnames zijn er beslist mindere exemplaren op Astrobin etc. te vinden.

Natuurlijk zou het mooi zijn als we een SQM van boven de 21 hadden, vooral omdat het dan mogelijk is in kortere tijd dezelfde kwaliteit te halen (en wellicht meer detail?), maar persoonlijk vind ik het juist een uitdaging om onder onze omstandigheden toch tot mooie platen te komen.

Hou vol dus en laat ons meer van dat moois zien, ik zie ernaar uit!

Nicolàs

Guest
    Participant

Niet geschoten is altijd mis!! Voor de perfecte opnamen kun je altijd nog downloaden van NASA. Nicolàs, je bent goed bezig.

Wim Engels, Gulpen

van Overzee
    Participant

Ha Nicolas bedankt. we blijven proberen!

Zo lang ben ik ook nog niet bezig. Mijn huidige teleskoop heb ik sinds 2016.

Ben ook zeer geinteresseerd in Astrofysica. heb bij Metius de vervolg cursus gevolgd, zeer interessant.

Een vaste sterrenwacht zit er helaas hier niet in. Ik heb een 50-jaar oude berk in de achtertuin staan, die ga ik niet omzagen

Inderdaad het is toch wel opmerkelijk wat je toch nog met zo een prut hemel kan bereiken.

Op het ogenblik ben ik weer aan het opnemen. de telescoop staat op NGC 6992 gericht.

Het liefst zou ik NGC 6995 er ook op hebben. Enige uitlijning op de sterren is gewoon niet mogelijk, je ziet gewoon niets.Daarom ga ik maar een uur NGC 6992 opnemen en daarna een uur NGC 6995. Dan maak ik er maar een mozaiek van.

Trouwens nog een vraagje, zelf gebruik ik APP voor de bewerkingen, gebruik jij ook PI of andere programma’s en wat zijn jouw ervaringen?

We zien wel wat er van komt.

Groet,Hans

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Hans,

ik trek net de luiken van onze koepel dicht nadat de hele nacht NGC7129 in beeld geweest is. Tot nog toe gebruik ik alleen APP voor deep-sky. Het enige dat ik daarnaast gebruik is AS! voor de planeten en zon. Verder gebruik ik Paint Shop Pro (PSP) voor de nabewerking. APP heb ik net weer aan de slag gezet, ga nu eerst nog even de binnenkant van mijn ogen bekijken… 😉

Nicolàs

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.