NGC 7000 “de muur”

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 7000 “de muur”

Tagged: 

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #16149
    van Overzee
    Participant

    In de nacht van maandag (26-6) op dinsdag (27-6) was ik van plan om Saturnus op te nemen met 5xPM.

    Saturnus komt nauwelijks boven de daken uit en er is maar een klein venster waar ik hem kan opnemen voordat hij achter de scoorsteen en bosjes verdwijnt. Nadat ik hem in het beeld had gekregen door de vergroting in stappen op te voeren naar ca 80x en de powermate had bevestigd en wilde filmen, zag ik niks.

    Inderdaad hij bevond zich al achter een schoorsteen, Wachten had geen zin daar verder op bomen staan. Gewoon pech, maar ja we geven niet op.

    Het was alleen al met dat gepruts al 1,00 uur.

    Toen heb ik maar besloten om de muur van de Amerikanevel NGC 7000 in het beeld te krijgen.

    De subs die ik had gemaakt gaven geen neveligheid aan. Had het LPF filter gemonteerd. Met dat was het beeld ook nog licht. Aan de achtergrondsterren leek het wel of ik hem in het beeld had.

    Helaas heb ik maar 48 minuten kunnen opnemen, omdat om ca 2,15 uur de bewolking kwam binnen drijven. Trouwens vorig jaar om deze tijd was ik in de Provence, wat een verschil met Haarlem.

    Zo donker is het bij ons in de winter niet eens.

    Toen ik de foto’s gestacked had met APP, kwam tot mijn grote verbazing de muur in het beeld. Na verdere bewerking en een eindafwerking in DPP is dit plaatje er uit gekomen.

    De integratie tijd was natuurlijk veel te kort.

    Toch al met al een redelijk geslaagde nacht.

    NGC 7000 met een TOA 130 mm F7,7 Canon 600D met LPF filter 48×60 sec ISO 800.

    #16151
    Groenewold
    Participant

    “Zo donker is het bij ons in de winter niet eens”

    Dat meen je niet, in de zomer is het daar donkerder dan hier in de winter? Damn.

    Heel mooi resultaat al Hans! Je ziet al echt fijne structuren en het is niet overdreven gestretched of iets. Mooi!

    #16152
    van Overzee
    Participant

    Bedankt! Ten noorden van ons ligt de Hoogovens en ten oosten Schiphol en ten zuiden het centrum van Haarlem.

    Uit mijn achtertuin is enige hint van de melkweg nooit te zien, zelfs niet in een winternacht.

    Bij de sterrenwacht in Overveen, die aan het begin van de duinen ligt is gedurende een donkere winter nacht iets te zien, dat wel eens op de melkweg zou kunnen lijken.

    Maar binnenkort gaan we weer naar Coldstream, daar is het net zo donker als in de Provence.

    Dus er is nog hoop.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top