NGC 7331 en Stephan’s quintet

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC 7331 en Stephan’s quintet

Tagged: 

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #22361
    van Overzee
    Participant

    Afgelopen zaterdag  (21/9) was het hier redelijk helder, de Maan (k=0,67) kwam om ongeveer 23,17 uur op. De SQM verliep over de fotosessie van 19,2 naar 18,9.

    Ik heb geprobeerd om NGC 7331 en Stephan’s Quintet in het sterrenbeeld Pegasus te fotograferen.

    Ben toch wel enige tijd bezig geweest om de framing goed te krijgen.

    Ach ja zo als gewoonlijk was de hemel bagger, maar dit was een echte deep deep sky uitdaging.

    NGC 7331 bevindt zich op ca 40 miljoen lichtjaar van ons vandaan en heeft een diameter van ca 120.000 lichtjaar en beweegt zich met een snelheid van ca 18,9 km/uur van ons af en heeft een magnitude van +10,4. Het centrum van het stelsel lijkt niet helemaal in het midden te liggen.

    Links zien we nog wat achtergrond stelsels die tot de “Deer Lick Group” behoren, nl  NGC 7335, 7336 en 7337, op een afstand van 332, 365 en 348 miljoen lichtjaar en een magnitude van 13,8 – 14,6.

    Rechts bevindt zich Stephan’s quintet. NGC  7320 ligt op een afstand van ca 39 miljoen lichtjaar en beweegt zich met een snelhied van 18,3 km/ uur van ons vandaan.

    De drie achtergrondstelsels  NGC 7317, 7318 en 7319 hebben een magnitude van 13,9 – 14,6 en liggen op een afstand van 210 – 340 miljoen lichtjaar en hebben een snelheid van ons vandaan van ca 152,5 km/uur. In de toekomst zullen deze drie stelsel met elkaar samen smelten.

    Totaal 29 x 4 minuten ISO 800, ca 2 uur . Stapelen met APP en bewerken met APP en DPP van Canon.

    Set up:

    –              Takahashi TOA refractor 130 mm F7,7

    –              Montering CGEM

    –              ZWO volgkijker 60 mm F4,6

    –              Lacerta MGEN V2 autoguider

    –             Canon 600D (mod) met LPF filter

    #22365
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Hans,

    ik heb hier ook onlangs naar gekeken om vast te leggen, maar ben er nog niet aan begonnen. Het zijn lastige object: klein en lichtzwak. Toch is in jouw opname het begin er al goed van te zien (helemaal rechts op dezelfde hoogte als NGC 7331).

    Ja, die luchten in ons kikkerlandje zijn me wat, maar niet onmogelijk. Je zou het hier eens moeten proberen: ik ben momenteel in Gournay-en-Bray, jou waarschijnlijk wel bekend… ;-) De luchten zijn hier prachtig, eergisteren ISS nog langs zien komen, deed haast zeer aan de ogen zo fel, enkele magnitudes kleiner dan Jupiter!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #22367
    van Overzee
    Participant

    Ha Nicolàs,

    Het valt inderdaad niet mee om foto’s te maken bij onze lichtvervuilde hemel.

    Hoewel het me toch weer verbaasde wat er op de foto verscheen.

    Jouw locatie is mij niet bekend misschien wel een idee, we zaten deze zomer in Normandië.

    Waarschijnlijk net zo’n hemel waar jij nu bent. Je kan gewoon op een stoel zitten en alleen met verbazing naar boven kijken naar al die sterrenpracht.

    Maar weer wachten tot het beter weer wordt, ik denk alleen dat dat er voorlopig niet in zit.

    Nog veel plezier daar.

    Groet,

    Hans

    #22368
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Hans,

    ik kan je geruststellen: hier in een stoel zitten om naar de hemel te kijken, is momenteel niet aan te raden, tenzij je een gratis douche wilt. Maar donker is het hier wel!

    Hopelijk klaart het hier ook nog op de komende paar dagen…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #22391
    van Overzee
    Participant

    Toch weer iets leuks ontdekt, wat mij niet bekend was en zeer nuttig is.

    Ben ca 40 gr ten oosten van de meridiaan met fotograferen begonnen en 30 gr ten westen van de meridiaan geeindigd

    Dus tijdens het fotograferen geen meridiaan flip dankzij de Lacerta MGEN.

    Hopelijk is het in Wateren helder, dan ga ik het nog eens proberen.

    Ben zeer benieuwd naar het verschil tussen de opnamen, SQM 19,2 tegen 21,4

    Moet toch ook eigenlijk maar een fieldflatner gaan kopen, wel een dure jongen, daar de sterren in de hoeken toch niet helemaal rond zijn.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top