NGC2174, Monkeyhead nebula

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC2174, Monkeyhead nebula

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #11397
    KeesScherer
    Participant

    De uitdaging bij deze opname was het weergeven van de zwakke blauwe refectienevels (waarvan ik de aanduidingen niet heb kunnen vinden) “boven” en “onder” de Rode Emissienevel. Helemaal links in beeld is de veel zwakkere emissienevel SH2-247 te zien. Gegevens:

    Esprit 100 APO f5.5/ Canon 6Da/ 10Micron GM2000 HPS II. 157x 240 seconden iso1600 + 30×30 seconden iso400. Volledig verwerkt in Pixinsight met o.a. HDRComposition om de 2 stacks samen te voegen, geen kleurcorrecties, geen ruisreductie(s).

    Opname datums: 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 en 24 januari 2017 (Voornamelijk tussen ongeveer 19:15 en 20:15)

    Flickr link     Astrobin link

    #11398
    Theunissen
    Participant

    Prachtig Kees.

    Uit interesse, de: 30×30 seconden iso400 subs heb je genomen om de kern niet te overbelichten of in het algemeen om het dynamisch bereik te optimaliseren?

    #11400
    Groenewold
    Participant

    Man man man, prachtig! En wat een weelde om zoveel heldere nachten te hebben en dan lekker te kunnen spelen met de parameters van een object.

    #11401
    KeesScherer
    Participant

    Uit interesse, de: 30×30 seconden iso400 subs heb je genomen om de kern niet te overbelichten of in het algemeen om het dynamisch bereik te optimaliseren?

    Dank je Marc! (En Vincent). De 30×30 seconden iso400 zijn voor het verbeteren van sterkleuren. De bedoeling is om de overbelichtte sterkernen van de 240 seconden iso1600 stack te vervangen.

    #11406
    Groenewold
    Participant

    Dit doe ik nu ook standaard, maar ook op ISO 1600. Wat lager zetten dus, is ook wel logisch ja ik vond het altijd qua ster-kern wat tegenvallen nog steeds overbelicht. Maar dan heb je dus nieuwe kalibratie-frames nodig right?

    #11407
    KeesScherer
    Participant

    Ja, een set bias op iso400.

    #13810
    KeesScherer
    Participant

    APP stack van de 157×240 seconden iso1600 lights, volledig beeldveld van de 6Da sensor,teruggeschaald naar 75% (Je ziet de stackrandjes nog zitten en ook de effecten van de opgeklapte spiegel langs de onderrand).  Na de stack in APP is de foto zo goed als klaar, ik heb in Pixinsight alleen een beetje DBE toegepast, Histogramtransformation en een beetje curves. Geen kleurcorrectie, geen ruisreduktie. Even doorklikken naar het forum en dan foto openen en nog een keer klikken voor groot.

    #13816
    Bus
    Participant

    Erg Fraai Kees….Wanneer je deze afbeelding groot bekijkt dan zie je ook nog een klein beetje vervorming van de sterren in de hoeken…en dan met name de linkerbovenhoek. Niemand die daar op let overigens, maar het viel mij toevallig op.

    Verder een erg bevredigend voorbeeld over waar APP toe in staat is…..kan haast niet wachten om het zelf ook te proberen/gebruiken

    #13822
    Haverkamp
    Participant

    Ik heb de APP stack van @keesscherer zelf gepost-processed met APP

    gebruikt tools in volgorde

    – remove light pollution, heel eenvoudig met een paar punten

    – calibrate background

    – HSL selective color om wat beter de kleuren te benadrukken.

    – Stretch met preview filter, HighLights protect, saturatie met achtergrond bescherming, sharpen met protect stars en contrast wat verhoogd

    #13823
    KeesScherer
    Participant

    Eeh, ik vind in deze versie het contrast te hoog en de achtergrond te licht..

    #13824
    Haverkamp
    Participant

    Smaken verschillen dan duidelijk lijkt me…

    #13825
    Groenewold
    Participant

    Ik vind hetzelfde als Kees, de achtergrond komt nu nogal ruizig over (ruis is op zich prima, maar moet duidelijk wat op de achtergrond zitten naar mijn smaak) en het roze springt mij nogal tegemoet, maar dat kan aan deze monitor op het werk liggen. :)

    #13826
    KeesScherer
    Participant

    Smaken verschillen dan duidelijk lijkt me…

    Smaken verschillen Mabula, maar er is een soort van algemene consensus over de achtergrondhelderheidswaarde. Op een schaal van 0 tot 1 zou een goede achtergrondwaarde tussen 0.08 en 0.12 moeten liggen om natuurlijk over te komen. De achtergrondwaarde in jouw versie meet ik als 0.16-0.20.

    #13827
    Haverkamp
    Participant

    Artistieke vrijheid is een groot goed ;-),

    ik hou juist helemaal niet van een hele donkere achtergrond en ik wil de ruis juist net zien ;-) Ik hou ook niet van ruisreductie, want dat komt op mij altijd kunstmatig over en degradeert vaak juist het resultaat vind ik. Ook verlies je dan de zwakste signalen, die zie je dan gewoon echt niet.

    Door de achtergrond heel zwart te maken is het visuele contrast op de zwakste details zeker niet gunstig. Dit is dan ook precies de reden van een base pedestal in ddp filters.

    In mijn ervaring krijg ik, met mijn lichtere en ruizigere achtergrond, het best de zwakste signalen in de data te zien. In deze data zit om de monkeyhead heen ook allerlei zwakke neveligheid die ik nu juist beter zie, althans vind ik.

    Mogelijk hou ik duidelijk ook van meer saturatie, de laatste versie van Kees vind ik zelf namelijk heel flets overkomen. Daar valt dan ook niet over te twisten denk ik. Iedereen ervaart en ziet het toch blijkbaar anders.

    Wat de roze kleur betreft, volgens mij is dat juist goed. De monkeyhead is een HII gebied en die zijn juist eerder roze dan rood in een RGB opname. Ik hoefde daar ook niet veel moeite voor te doen. Zie deze links met wat uitleg:

    https://www.spacetelescope.org/images/heic1406b/

    http://skyserver.sdss.org/dr1/en/proj/challenges/hii/characteristics.asp

    3de alinea:

    “In a tri-color image using red, green and blue filters, HII regions appear pink. (BUT: SDSS tri-color images use the green, red, and near infrared filters to make color images – confusing, no? In SDSS images, HII regions appear light blue instead of pink.) “

    #13828
    Haverkamp
    Participant

    Smaken verschillen dan duidelijk lijkt me…

    Smaken verschillen Mabula, maar er is een soort van algemene consensus over de achtergrondhelderheidswaarde. Op een schaal van 0 tot 1 zou een goede achtergrondwaarde tussen 0.08 en 0.12 moeten liggen om natuurlijk over te komen. De achtergrondwaarde in jouw versie meet ik als 0.16-0.20.

    Een consensus waar ik me niet van bewust ben en ik ook niet heel belangrijk vind moet ik eerlijk zeggen… Het staat iedereen vrij om data te presenteren zoals hij dat mooi vind. Dat vind ik veel belangrijker dan een “zogezegde” consensus, die ik dus ook niet ken vrees ik.

    Wie bepaalt dat die achtergrond rond 0.10 moet liggen, en waarom zou dat natuurlijker zijn? Ik vrees dat ik daar helemaal niet gevoelig voor ben. Ik vind dan ook zelf dat de meeste foto’s met een achtergrond van 0,1 gewoon de data geen recht doen vaak… Dit heeft in mijn ogen veel meer met smaak te maken, dan wat “juist” zou zijn.

    Ik zie liever dat een fotograaf zijn data laat zien op een manier die hij mooi vindt ipv dat iemand een “consensus” volgt en zich daar strikt aan houdt zonder een greintje artistiek dan wel gevoel… dat vind ik jammer.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top