NGC2237 Widefield – WIP

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Het was al weer een tijdje geleden … vannacht heb ik eindelijk de Polemaster kunnen testen en ben direct gestopt  met guiding. Een van de (velen) objecten die ik nog nooit heb vastgelegd is de Rosette nevel (NGC2237), widefield uiteraard met: de Zeiss 135mm en de Canon 7D Mark II op ISO1600.

Het was de bedoeling om 50x60s en 50x120s en zoveel als mogelijk 300s subs vast te leggen (om te beginnen), rond 22:30 bereikte de nevel echter een declinatie van 5° waarna het het contragewicht de dec-as van de montering naar beneden duwde, streepvorming dus. Per saldo hield ik 27x60s en 27x120s over.

Binnenkort wil ik Hα en subs achter het CLS filter bijschieten en een identieke workflow toepassen als met mijn andere nooit echt afgesloten WIP project: NGC7000.

Ik heb vervolgens 50 flats gemaakt en stiekem gefoeteld met de darks. Ik had alle (winter) subs die ik nog van vorige jaar had in APP al eerder opnieuw “gemasterd”. Een 60s Master had ik op de plank liggen echter geen 120s. Ik heb de fitheader van een 180 master aangepast naar 120s. Hierdoor was een volledige calibratie mogelijk in APP. Deze keer tevens een LPC bewerking in APP uitgevoerd. Verdere snelle bewerking in PI.

De scherpte is al redelijk, ik wil net zoals in het eerder genoemde topic van deze data een L extract opscherpen en het geheel voorzien van de werkelijke kleurdata. Aangezien het morgenavond bewolkt zal zijn maar wel koud kan ik mooi nieuwe darks aanmaken.

Wordt vervolgd …

• This topic was modified 5 months ago by  Theunissen.
    • 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

En de widefield.

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Mooi te zien al zijn de reflectienevels NGC2264 (Cone/ Christmas tree, je ziet al een kegeltje) linksonder en  IC2169   Linksboven. Ook duidelijk te zien is Hubbles variable nebula.

• This reply was modified 5 months ago by  KeesScherer.
    • 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Meest coole antwoord ever. 🙂 En erg leuke widefield! Beetje weinig kleur alleen of is dat logisch?

Theunissen
    Keymaster

Hedde gij de begeleidende tekst niet gelezen 🙂 … de echte kleurdata komt met CLS filter en/of Hα data. Ik ga deze puur als L gebruiken.

Theunissen
    Keymaster

Mooi te zien al zijn de reflectienevels NGC2264 (Cone/ Christmas tree, je ziet al een kegeltje) linksonder en  IC2169   Linksboven. Ook duidelijk te zien is Hubbles variable nebula.

Ik heb vooral aandacht besteed aan Hubbles variable nebula, en inderdaad aan jouw eerdere post. Ik amuseer mij (te weinig) uitstekend met de 135mm.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Ahhh, mijn welgemeende excuses!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.