NGC2438, praktische vergelijking van afbeeldingsmaatstaf.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Met de QHY16200 in aantocht ben ik wat vergelijkingen aan het maken en voorbereiden om voor mijzelf (en anderen) op een pratische manier te kunnen zien wat voor verschil zo’n camera zou kunnen maken. Eerst natuurlijk de Canon 6Da die de 20 megapixels verdeeld heeft over 25% Rood, 25% blauw en 50% groene pixels zodat het pratisch gebruikte aantal pixels ergens tussen 5 miljoen en 20 miljoen in ligt afhankelijk van de debayermethode en het contrast (bij vlakke kleurverdeling gaat dat debayeren beter als bij scherpe overgangen) De QHY16200 heeft 16 “echte” megapixels. De afbeeldingsmaatstaf van beide camera’s aan de Esprit 100 APO zal niet veel verschillen (2.4 “/px voor Canon 6D en 2.3 “/px voor QHY16200). Het scheidend vermogen van de Esprit 100 is 1.2” en de seeing hier is meestal ergens tussen 1.0 en 2.0 boogseconden zodat straks de scherptewinst zou moeten komen uit het wegvallen van die beroemde 4 RGGB kleurfilters. Maar hoe zal dat er in de praktijk uitzien? Daarom eens gekeken naar de planetaire nevel NGC2438 in M46 met een schijnbare diameter van 66 boogseconden. Wanneer ik een opname op 2300% weergave neem zodat ik individuele pixels goed kan zien dan kunnen we vaststellen dat de diameter inderdaad 66/2.4=27.5 pixels is.  Als referentie rechts daarnaast een opname met de 3.9 meter Anglo-Australian telescope met 0.2″/pixel….. Dan weten we weer waar we staan…… Maar dit is natuurlijk wel een methode om echt verschillen op een praktische manier te beoordelen.

• 2 people like this.

Frank_Teunissen
    Participant

Mooie uiteenzetting Kees. Prachtige camera die je op je verlanglijstje hebt staan. Is deze vergelijkbaar met de ATIK en de ZWO die er aan komt?

KeesScherer
    Participant

De QHY16200 maakt gebruik van de KAF16200 sensor, net als de Atik16200 , de FLI16200, de Moravian16200 . Ik kan geen ASI ZWO aankondiging vinden voor een KAF16200 camera. Deze nieuwe, grote sensor zal naar verwachting de komende jaren een standaard worden en daarom is dit een mooi aanschafmoment. Mijn camera is per UPS Express naar mij onderweg.

• 1 person likes this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.