NGC4236 en het raadsel van de groene ster

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

NGC4236 is een lid van de M81 groep en is op zo’n 12 graden van M81 te vinden. Voor deze RGB opname nam ik op 21 en 22 maart R en B op en het groene kanaal op 4 april. Tijdens het bewerken viel de groene ster op die ik op andere opnamen van dit stelsel niet als groen zag (De werkelijke kleur is wit-geel F2.5). Na platesolve kon er verder gezocht worden op Tyc4394-761.-1 en dit blijkt een RR Lyrae veranderlijke te zijn. Op Wikipedia is te vinden dat de helderheidvariatie/ pulsatie van dit type variabelen veroorzaakt wordt door de overgang van Helium II naar Helium III en vice versa. (Er is geen waterstof meer aanwezig in deze sterren en heliumfusie is de energiebron.) Kennelijk heb ik een maximum van deze ster in groen opgenomen en het minimum in Rood en Blauw.

Esprit 100/ QHY16200 CCD @-20C, Rood:23x300sec, Groen:20x 300 sec, Blauw 24x300sec. Bewerking APP+PI

• This topic was modified 2 weeks, 3 days ago by  KeesScherer.
    • 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Stellarium geeft keurig informatie m.b.t. het volgende maximum, gezien de tijdstempels van mijn subs heb ik groen opgenomen 5 uur na het maximum, dus op de neergaande flank (hij had nog veel groener kunnen zijn!) en heb ik R en B inderdaad op het minimum opgenomen. Zie bijgaand ook de statistieken van de R,G, en B (stack) uitlezing waar het verschil te zien is in de Max waarden.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Wauwww, wat een geweldige analyse! Ik denk dat velen simpelweg de ster wit zouden hebben gepoetst en klaar is Kees. 🙂 Maar door echt uit te zoeken of hier een bijzondere reden voor kan zijn, kom je achter zoveel interessante zaken… wetenschap noem ik dat en heerlijk om te lezen.

• 1 person likes this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.