NGC660 en NGC6820/NGC6823 in September 2020

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

De afgelopen dagen hadden we een periode van fantastisch weer en dus weer iets uitgezocht om te fotograferen. Ik heb hiervoor een lijstje van objecten die ik graag op de plaat wil zetten. Twee van deze objecten zijn NGC660 en NGC6823 (met daarin de reflectienevel NGC6820). Nu zat NGC660 pas na half twaalf boven de 30 graden, terwijl NGC6823 rond een uur of twee ‘s nachts onder de 30 graden zakte. Dit opende de mogelijkheid de objecten te combineren.

NGC660 is een balkspiraalstelsel dat waarschijnlijk het resultaat is van twee botsende sterrenstelsels. Het bevindt zich op een afstand van 44 miljoen lichtjaar van ons in het sterrenbeeld Pisces (Vissen). Met een magnitude 12 is het niet erg lichtsterk en dus waren er flink wat subs nodig.Uiteindelijk werden het er 669 in LRGB, met een totale integratietijd van 16 uur en 15 minuten:

L:363 x 60s
    R:102 x 120s
    G:102 x 120s
    B:102 x 120s

Bovenin de foto is nog een stelsel te zien: IC148. Bekijken we de volledige plaat op mijn website, dan zijn er nog veel meer stelsels te zien, zoals deze met ASTAP geannoteerde versie laat zien.

NGC6823 is een open cluster in Vulpecula (Vos) op de bescheiden afstand van 6000 lichtjaar van de zon. Linksboven op een zesde van de bovenkant en een kwart van de linkerzijde zit NGC6820, een kleine reflectienevel. NGC6823 heeft vooral veel H-alpha. O-iii en S-ii zijn in veel mindere mate aanwezig en daar heb ik dus ook wat meer subs van geschoten. De totale integratietijd is 11 uur en 10 minuten:

Ha : 30 x 300s
    O-iii : 52 x 300s
    S-ii : 52 x 300s

De volledige plaat van NGC6823 staat op mijn website.

Beide opnames zijn zonder guiding gemaakt met de SkyWatcher Esprit 150ED met ZWO ASI1600MM Cool Pro op -20°C en ZWO filters in dito filterwiel, dit alles op de 10Micron GM3000HPS. Opnames met SGP, processing in APP, nabewerking in PSP.

Nicolàs

• 3 people like this.

KeesScherer
    Participant

Fraai weer Nicolàs! NGC660 vraagt om 2 x drizzle in APP met zoveel subs. je zal zien dat er dan meer details zichtbaar worden.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

dank voor het compliment! Ik heb vanochtend 2x drizzle aangezet en de data nogmaals laten integreren… en daar is mijn NUC nog steeds zoet mee. Ik vermoed dat ie nog een uur of vijf nodig heeft de klus te klaren. Een paar uur geleden moest ik eerst nog wat schijfopruiming doen, want APP heeft maar liefst 140Gb nodig om dit proces te voltooien. Na opruimen is er weer 220Gb beschikbaar, dus nu is het afwachten, de teller staat op 63%. Hopelijk morgen een resultaat!

Ik vraag me alleen af op ik de juiste instellingen gemaakt heb:

Kernel: topHatKernel
    Droplet size: 0.5
    Mode: Drizzle
    Scale: 2.0

Nicolàs

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Instellingen voor 2 x drizzle zijn helemaal goed zo Nicolàs. Ah, de snelheid, ik gebruik een Snelle laptop met SSD’s en 64GB Ram en geef APP 11 van de 12 Threads. Dan schiet het erg op.

• This reply was modified 5 months, 1 week ago by  KeesScherer.
    • 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Tsja, mijn NUC heeft maar 4 threads in de aanbieding en die gebruik ik dan ook allemaal… Hij staat al op 74% 🙂

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Na heel wat uurtjes stampen was de plaat gedrizzled. Vervolgens heb ik NGC660 er uit geknipt en die naast het exemplaar gezet dat zonder drizzle geproduceerd was. Om ze goed te kunnen vergelijken heb ik die laatste met een factor 2 opgeblazen. Afgezien van de flinke toename in ruis en de wat andere helderheid van het object door de iets andere manier van processen, zie ik niet veel verschil.

Het verschil zit hem hoofdzakelijk in de procestijd en de tijd die alle stappen in de postprocessing nodig hebben, die nemen met een factor 4 toe. Ook het schijfgebruik gaat met een factor 4 omhoog: de afzonderlijke masters zijn 260Mb tegen 65Mb voor de gewone masters, de RGB-combine is 782Mb tegen 194Mb voor de gewone versie. De uiteindelijke JPG is, waarschijnlijk door de ruis, zelfs een factor 6 groter: 116Mb tegen 20Mb.

Nicolàs

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Dat is jammer Nicolàs, dan werkt drizzle bij jouw setup niet. Bij mij is het verschil goed te zien, b.v. in bijgaand  voorbeeld van NGC206 in M31. Links gewoon, rechts 2 x drizzle. Je ziet dat de resolutie duidelijk beter is in het rechter plaatje.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

zeker jammer, bij jou is de verbetering overduidelijk. Gebruikte jij ook een droplet size van 0.5?

Vooralsnog loont het bij mij niet de moeite en is de afweging tegenover de schijfruimte en vooral de post-processing tijd (dus alle stappen vanaf en incluis RGB-combine) eenvoudig gemaakt: ik blijf vooralsnog zonder drizzle werken.

Maar het was een nuttige experiment, dus dank voor het aangeven, ik heb weer van je geleerd!

Nicolàs

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.